lördag 23 mars 2013

Gamla Oxelösund, del 2

Fredagens besök nere i grann-kommunen Oxelösund och den äldre delen av dess bebyggelse gav tillräckligt många bilder för att dela upp i två inlägg här på bloggen. Gott så. Och som jag antydde redan igår så handlar dagens bilder om alla de sjöfåglar som tydligen uppehåller sig i det öppna vatten i viken mellan Gamla Oxelösund och Oxelösunds Hamn.

Jag kan inte mycket om sjöfåglar. Men att de var många innan jag skrämde upp dem är ett faktum. Och lika säker är jag på att den fotograf som satt under ett gömsle vid fyren, med åtminstone ett 400 mm-objektiv, blev irriterad över att jag dök upp och skrämde upp fågelsamlingen mitt framför hans objektiv... Sorry.

Där nere till vänster framför fyren satt fotografen. Och flocken är på väg att lyfta.

Jag gick längs kanten av viken och fotade de få kvarvarande sjöfåglarna. Imponerad över deras skönhet. Färggrannast var änderna som höll till vid en slags träpallisad som utgjorde sida av en brygga.









När jag sedan rörde mig tillbaka mot bilen kom den tidigare bortskrämda flocken tillbaka men när de skulle gå ner för landning fick de ju syn på mig och girade istället och sökte sig nya vatten.





Naturligtvis borde jag ha googlat lite på de olika fågelarterna som jag iakttog. Men just nu nöjer jag mig med att titta på bilderna och nöja mig där. Kanske just du vet vad det är för olika fåglar? Skriv gärna i kommentarsfältet! :-)

På återhörande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar