lördag 9 mars 2013

Hopplösa porträtt

Till min glädje fick jag idag sällskap av min näst yngsta dotter Lovisa på den dagliga promenaden. Med hänsyn både till klockan och henne blev det en kortare runda vilket tog oss runt Åsby och Skillra. Jag räknade ut att hästhagarna skulle intressera henne, vilket nog inte stämde så väldigt bra när sanningen kom fram. Men det som brukar ta 30 minuter att traska runt tog 45 minuter idag och det ska inte enbart skyllas på en 10-årings kortare steglängd. Jag tänkte att det kunde vara läge att ta några porträtt på dottern vilket stal lite tempo i promenaden.

Starkt solsken mitt på dagen när snön fortfarande ligger på marken och reflekterar allt ljus är inte optimalt för porträtt. Ni ser varför på bilderna nedan. Antingen får man knivskarpa skuggor att brottas med...

Lovisa med hårda skuggor i ansiktet.

...eller annars så har man ett objekt som kisar i det starka ljuset. Och då ska skrivas att jag ändå testade att ta ett porträtt i motljus för att Lovisa skulle slippa solen rakt i ögonen.

Lovisa i motljus.

Vi passerade en faluröd trävägg på vägen och den fick utgöra en bra bakgrund som Lovisa kunde luta sig mot. Skuggorna är fortfarande hårda men på bilden nedan tycker jag ändå att hon ser avslappnad och ganska bekväm ut.

Det fick bli en svartvit konvertering av Lovisa mot väggen.

Eftersom det var macro-objektivet som satt på kameran fick det bli en sådan bild också.

Al-hängen mot knallblå himmel.

Och för att fortsätta på porträtt-temat så blev även en av hästarna vid Åsby "modell för en dag".

Häst.

Jag hade sedan tidigare siktat in mig på en foto-uppgift under tidig eftermiddag. Som jag säkert nämnt är mitt huvudsakliga fotograferande runt fotbollsplaner där jag via en annan blogg bevakar Nyköpings damfotbollslag. Så jag avrundar med en sådan bild för att ge exempel på detta.

Stort fokus på bollen och kampen om densamme.

Nu konstaterade jag efter 1,5 timmars fotbollsfotograferande att jag nog inte riktigt har kraft och ork för detta ännu. Men det kommer! Och jag ska ta hand om ca 70 bilder från fotbollsplanerna under kvällen för att den blogg-publiken ska få sitt lystmäte.

Tack för visat intresse!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar