tisdag 12 mars 2013

Kristallernas återkomst

Vi går med bestämda steg på vägen mot vår. Med oss i bakhasorna har vi fortfarande vintern som de senaste dagarna valt att ställa sig framför oss på vägen igen. Hög himmel, isande kyla och vindstilla förhållanden bjöd denna morgon på naturens konstverk i det lilla formatet. Mig passade det bra som valde macro-objektivet ännu en gång som sällskap på promenaden.

En torr kvist hade samlat på sig sällskap.

Trots kylan var det härligt att vara ute. Men de stora vyerna längs promenadrundan har jag nu sett i vinterskrud så många gånger så jag lät blicken söka efter de små detaljerna. Ibland kan det vara skönt att avgränsa sitt blickfång från det stora till det lilla och begränsade.

En taggig och tuktad kvist med spår av nattens frost.  
Svårt att fånga men i det snåriga björkhänget glimmade solen så fint.

När jag kommit till Skillra så går vägen längs en stängslad hage. Och på el-trådarna satt frostkristaller i rad.

El-stängsel med frostkristaller.
Närstudie av frostkristaller.

Vatten är nog de häftigaste vi har omkring oss. Tänk att det kan ta så många olika skepnader. Samtidigt är det en av de saker som vi måste ha för att existera (även om det finns livsformer som uppenbarligen klarar sig utan.)

Spetsen på en nypon-gren.
Del av ett grässtrå som bjuder på kristall-skådespeleri.

Jag tackar och tar emot. Härligt att få chansen att avbilda naturens små underverk med kamerans hjälp. Och även denna dag få dela med mig av det till andra genom bilderna.



Trots allt hoppas vi nog alla att våren åter ska få greppet och möta oss inom en snar framtid! :-)

Tack för idag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar