söndag 3 mars 2013

Med macro på Vasaloppsdagen

Vasaloppsdagen, den första söndagen i mars, och solen sken intensivt. Intensiv var även vinden så det som var så behagligt i medvind blev riktigt bitigt i motvind. Kanske var det inte det smartaste valet att sätta macro-objektivet på en av kamerorna idag då vind och närbilder inte brukar bli så bra. Varför? Jo, i extrem närbild förstärks minsta lilla rörelse och blåser det då på stickor och strån framför linsen blir det ett enda blurr av rörelseoskärpa.

Men jag gillar verkligen mitt macro... Och det funkar att ta lite landskapsbilder med objektivet också.

Torkad växt i motljus.
Traktorspår i vägkantens snö.

Idag gjorde broddarna verkligen nytta. Promenadvägen var omväxlande barmark med torr asfalt, fullständig isgata eller som här nedan en blandning där delar av vägen var mer inbjudande att sätta fötterna på.

Mittremsan såg ovanligt inbjudande ut.

Min promenad idag sträckte sig runt Stigtomta Skrot. På ett ställe står ett gammalt garage precis vid vägkanten. De härliga takpannorna är täckta av mossa, vilket fångade mitt intresse nu när macrot var min följeslagare.

Mosstäckt taktegel.
Detaljstudie av takmossan. Inklusive tallbarr.

Inte långt från det lilla garaget mötte jag åter de udda fåglarna som inte kan flyga. Stigtomta Struts lät sina djur lufta fjäderdräkterna i mars-solen.

Ingen vidare bild men 4 strutsar kan ändå anas där borta någonstans.

Innan jag nådde väg 52 såg jag lite fruset vatten på oljegruset jag gick på och de två bilderna får avsluta dagens foto-promenad.

Isbubblor.
Isfjädrar.

Tack för idag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar