tisdag 5 mars 2013

När jag ändå var i stan

Att äga en eller flera bilar är sällan eller aldrig en god affär. Dagen startade med ett sedan länge inplanerat service-tillfälle för en av hushållets bilar och det innebar att jag blev så illa tvungen att ta mig in till storstan. I detta fallet Nyköping.

Jag greppade en av kamerorna och ett nästan vidvinkligt objektiv (28 mm på en "fullformatare" blir hyfsat vidvinkligt.) Lite gatufotografering fick denna morgon ersätta den sedvanliga promenaden ute på landsbygden. Nu är gatufotografering något vi skulle kunna diskutera innebörden av länge och dagens Nyköpings-promenad ska nog inte riktigt kallas gatufotografering, men i brist på bättre etikett på bilderna får denna definition duga.

Tyvärr låg molnen ganska låga framför den uppgående solen så det blev  lite grått och trist. Naturligtvis sprack det upp lagom när jag vände staden ryggen och tog mig till Stigtomta på nytt.

Jag började nere i hamnen.

Hamnbodarna i Nyköping
Nyköpings Hamn
Den gamla silon är på väg att bli bostäder.

Jag hade tänkt ta åpromenaden men det var om möjligt ännu isigare än småvägarna ute på landet. Därför strosade jag upp mot stan och passerade den gamla, fina Folkhögskolan.

Folkhögskolan i Nyköping

En liten avstickare fick det bli för att få ett "vykortsmotiv" som Nyköping fått lämna ifrån sig åtskilliga gånger. Nu tillät inte den trista himlen något riktigt guld-läge för mig denna gång.

Nyköpings Hus
 När man vänder sig om på bron har man ytterligare en klassisk byggnaden framför sig (om än långt ifrån så gammalt som Nyköpings Hus.)

Bryggeriet i Nyköping

Sista biten innan hemfärd förlades till Nyköpings stadskärna. När klockan inte är mer än halv nio är det inte allt för mycket folk i rörelse på gatorna.

Nedre delen av Västra Storgatan i Nyköping. Och solen börjar ge sig tillkänna...

Så fick det bli!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar