fredag 8 mars 2013

Nävekvarns småbåtshamn i mars

Jag tvingade mig själv att göra ett miljöbyte i morse för att få lite inspiration med kameran i händerna. Och därmed byttes den dagliga promenaden på vägarna utanför Stigtomta mot en av ostkustens pärlor, Nävekvarn. Natten och den tidiga morgonen har bjudit nästan arktisk kyla dock med en sol som skiner på oss från en klarblå himmel.

Kamera-ryggsäcken packades med ett 70-200 mm teleobjektiv samt mitt ack så billiga men i mina ögon fullt dugliga vidvinkel-objektiv (28 mm.) Kameran stoppades ner också, är väl bäst att tillägga. Och en halv rulle Brago-kex samt kaffe-termosen. När långkalsongerna väl satt på benen tog jag mig den dryga halvtimmens bilfärd ner till Nävekvarn där jag parkerade vid småbåtshamnen.

Nävekvarns småbåtshamn i förgrunden och herrgården i bakgrunden.
Några av bommarna är uppfällda under vintern, andra ligger kvar i vattnet.
Solen i öster blänker i den nylagda isen i hamninloppet.
En udde av det s.k. Skäret utanför Nävekvarns hamn.

Jag njöt i fulla drag av den värmande solen men också av lugnet och närheten till vatten. När jag halkat omkring på båtbryggorna en stund gick jag mot hamnkiosken för att ta mig vidare ut mot Skäret.

Fiske-gubbarnas ljugarbänk.
Här står jag på campingplatsen och blickar österut mot småbåtshamnen.
Skäret i bakgrunden.
På väg ut till Skäret på den långa gångbron.

Jag plockade fram kaffet och kakorna när jag väl tagit mig längst ut på Skäret. En halvtimme sittandes i solen kändes inte fel!

Utsikt från Skäret i Nävekvarn.

Jag bytte optik på kameran och gick tillbaka mot bilen. Ingen lång promenad men den försvårades avsevärt av det decimetertjocka islagret längs stigarna. Jo, jag erkänner, broddarna satt under skorna även idag.




Ännu dröjer det ett tag innan båtägarna kan täcka av sina båtar och börja förbereda för sommarsäsongen. Presenningarna hålls på plats på olika sätt och en av metoderna är tyngder i form av gamla plastdunkar.

Tyngder som hänger mellan båt-vaggorna i Nävekvarn.

Tack för att du hängde med via bilderna till ett Nävekvarn som fortfarande är i vinterskrud. Det stundar ljusare och varmare tider och då höjs pulsen i det lilla kustsamhället. Måhända blir det fler turer dit med kameran som sällskap.

På återhörande!

2 kommentarer:

  1. Många fina bilder, du verkar haft en bra fotodag :)

    SvaraRadera
  2. Tack, visst var det lätt att hitta inspiration i den miljön och med det härliga väder vi har just nu! :-)

    SvaraRadera