lördag 16 mars 2013

Stendörren i mars, del 2

Sitter här i hyfsat tidig lördagsmorgon och väntar på att solen ska värma luften tillräckligt mycket för att det ska vara behagligt att ge sig ut på dagens promenad. Man kan väl tillåtas vara lite tveksam till kylan som lagt sig runt oss men den ständigt närvarande solen är i alla fall härlig att se och den har så här i mitten av mars lite mer effekt än i december.

Jag tror att jag lämnar kameran hemma när jag snart traskar ut på vältrampade småvägar. Vintermotiven är snart alltför väldokumenterade utom möjligtvis ur ett macro-perspektiv. Men som jag antydde igår så har jag några bilder kvar att visa från fredagens utflykt till Stendörren. Det blir bl.a. lite fåglar och slumpvis fångade växter bland dagens alster. Faktum är att vägarna mot Stendörren är kantade av allehanda djur. Jag misslyckades dock kapitalt att fånga dem på bild. Några klövvilt fastnade men eftersom jag fotade dem från bilen (jag stannade och vevade ner rutan) så blev skakningsoskärpan ändå hemsk. Och den fina räven jag såg när den jagade vid ett dike smet innan jag hann ur bilen med kameran. Ja ja, jag är nästan lika lycklig trots detta då jag i alla fall såg dem med egna ögon!

Standardvass dokumenterad vid bryggan nedanför Naturum vid Stendörren.

När jag gick runt vid Stendörren skrämde jag plötsligt upp en fågel som jag bara nästan lyckades fota. Du ser resultatet på bilden nedan. Jag var inte beredd (dumt nog) och funderar lite på vad det kan vara. Någon?

Inte så stor men väldigt fin! (Bilden är dock skräp.)

Uppe på berget vid själva Stendörren (jag tror det är vad höjden vid sundet/inloppet kallas) finns några brädor kvar som håller upp en dörr där texten "Krogen" står på en skylt. Det ser bränt och slitet ut och nyfikenheten väcks. Men jag fördjupade mig inte i om det finns någon spännande historia kring dessa lämningar. (En mängd faktaskyltar finns uppsatta runt Stendörren med information om saker och ting i omgivningarna.)

En dörr och inte så mycket mer. En härligt krokig ek står i bakgrunden.
Dragig krog tycker jag nog.

I sundet låg två svanar på isen och väntade på bättre tider. Jag tog massor av bilder, tyckte själv att ljuset från sidan föll vackert på svanarna men ingen bild blev bra och det kan delvis bero på min lathet att låta kameran automatiskt försöka mäta ljuset. (Det mörka berget i bakomvarande strandlinje ställde till det för kameran.)

Fjäderfejande svan vid Stendörrens inlopp.

När jag började gå tillbaka till bilen fastnade mitt intresse på en liten fågel som satt i grenverket på ett gammalt fruktträd. Jag smög mig närmare och försökte gå runt så att ingen pinne täckte fågeln för kameran.

Snäll pippi som satt kvar när jag for runt där nere på marken.
Se där, det obligatoriska blänket i ögat kom äntligen med på fågelporträttet!

Beteshagens övre delar i söderläge var snöfria och utgjorde på något konstigt sätt ändå ett bevis på att våren är i antågande. På bilden nedan ses den snöfria delen som en ljusbrunt blurr i överkant av bakgrunden till den torra tisteln.

Torr tistel. Så kan man känna sig ibland...

Man borde avsluta ett blogginlägg storstilat med någon kanonbild. Det gör inte jag. I alla fall inte denna gång. Nästan framme vid bilen hörde jag ett ihärdigt pickande i grenverket på en stor gran. När jag stannat och tittat en stund såg jag en liten talltita (?) som for ner till en angränsande en och pickade åt sig ett enbär i taget och därefter satte den sig på en grangren och attackerade bäret med sin lilla näbb. Det var mörkt där inne i grenverket vilket i hastigheten inte jag tog hänsyn till när jag försökte avbilda fågeln och dess göromål.

Suddmes. Eller möjligtvis en talltita.

Och slutligen så den darriga bilden på klövvilt. Jag funderar på om dieselmotorn borde bytas mot t.ex. en elmotor för att undvika vibrationer när man fotar från bilen? :-)

Väldigt medvetna om att jag står där uppe på vägen!

Nu har jag bestämt mig för att det är tillräckligt varmt ute för att ta den där promenaden. Så får det bli.

Ha det gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar