fredag 19 april 2013

Chansen till bra bilder blåste bort

Fredagsmorgon-promenaden började i solsken men avslutades med regnstänk. Och som genomgående tema blåste det en fullständigt onödigt hård sydvästan som visserligen bidrar till att det torkar upp i naturen men att småfåglarna krampaktigt klänger sig fast i träden långt in i skogen. Retligt eftersom jag tog med stora teleobjektivet, och det blev mest ett släpande förgäves. Å andra sidan går det inte att ta närbilder med macrot när det blåser så här för minsta lilla rörelse förstärks i det lilla närbilds-perspektivet.

Nog med gnäll nu!

Jag fick valla en flock på 5 tjejer till skolan. 3 av dem går i första klass och de 2 andra går i trean. Det ska cyklas till skolan nu när snön och isen är borta.

Skol-cykling.

Jag fortsatte taskandet runt Salinge, det är ju ett par veckor kvar av motionstävlingen "Salingerundan" där en fråga ska besvaras i mitten av rundan, och kom fram till en gärdeskant som var märkt av sorkarnas vinter-sysslor.

Lite konstnärligt konstruerat av sorken, tycker jag.

Vägkanterna börjar lysa försiktigt av våren små solar tussilagon nu. Det är ännu inte mycket annan färg än brunt och grått så de lyser verkligen upp.

Små solar i dikeskanten.

Tappert kämpade lärkorna i den kraftiga vinden. De gick ner på marken ganska ofta men lik förbaskat var de då och då tvungna att ge sig upp i skyn för att sjunga. De är ihärdiga och beundransvärda i sina ansträngningar.

Ännu en drill i skyn ska klaras av innan frukostrasten.

Några hundra meter innan jag kommit till hemmets lugna vrå steg en rovfågel över mitt huvud. Skitbild, men om jag publicerar den ter sig andra bilder plötsligt som bättre (än de egentligen är...)

Rovfågel mot den gråmulna himlen.

Avslutningsvis ett par bilder på ständigt kvittrande bofinkar. Deras sång ger en extra dimension i naturen nu när våren är här. Vad jag kunde se var ingen av dem närsynt (och därmed lystrar de inte heller till namnet Knut, som visan så tydligt beskriver.)

Bofink, hane.
Bofink, hona.

Jag sätter mig nu tillrätta för att redigera fotbollsbilder från 2012. De ska förhoppningsvis fungera som bakgrundsbilder för storbildsskärmar där en av de lokal damfotbollsföreningarna ska ha matchannonsering under säsongen. Trevligt pyssel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar