torsdag 11 april 2013

Dimma och mulet sinne

Om det var dimman i morse eller något annat som spelade in vet jag inte men en ovanligt motig och tung morgon inledde denna dag. Den luddiga omgivningen gav i alla fall möjlighet till omväxling i landskapsbilderna.

Kyrkbyn i Stigtomta.

Jag korsade åkrarna framför kyrkan för att gå en runda förbi skroten. Upp mot Skillra har gässen slagit läger.



Även bilder i färg ter sig som svartvita när dimman får grepp om oss. (Nu är förvisso den första av dagens bilder konverterad till svartvitt för att jag tyckte det passade bäst.)

Fågelstråk i dimman med solen knappt synlig.

Efter en halvtimmes promenad lättade dimslöjorna allt mer och solens värme nådde ner till oss på marken. Nu gjorde inte det mycket för min känsla i kroppen men det blev i alla fall behagligare att vandra. Några frostnupna blommor stretade på för att få uppleva ännu en dag med förhoppning om sol och plusgrader. De får nog vänta ytterligare någon timme innan deras önskan går i uppfyllelse.

Morgonfrusna.

När jag passerat skroten gick jag ett hundratal meter in på en smal grusväg och kom närmare den lilla hästgård som jag fotat tidigare här på bloggen. Jag tycker den har sin charm.

Hästgården Stentorp utanför Stigtomta.

När jag passerat Skillra och tog sikte på Åsby passerade jag ännu ett gärde fullt med gäss. De har väl ingen annanstans att ta vägen så länge alla vattendrag och sjöar är istäckta.

Undrar om gåslever är gott?

Avslutningsvis en bild med en skylt som väcker en del frågor och funderingar. Skylten med hundvarningen är gammal. Det ser man. Väldigt gammal. Frågan är om hunden fortfarande lever? När skylten sattes upp, det hör liksom till att ha en ilsken vakthund på en bilskrot, får man anta att de köpt en synnerligen bad ass-hund. Eftersom hunden också omnämns i bestämd form singularis är det tydligt att man avsåg just den specifika hunden. Med något decenniums mellanrum måste man haft fullt sjå att hitta en ny och väldigt elak hund-rackare. Själv har jag inte hört ett enda skall eller morr från andra sidan planket. Men jag blir lite rädd för de som jobbar där utifrån yttre attribut. Har de helt enkelt struntat i att förnya hunden vid något tillfälle bakåt i tiden?



Det ska inte alltid vara lätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar