onsdag 3 april 2013

Påskhelgen 2013, del 2

Årets påskhelg har för egen del inneburit en resa på tvären i Sverige. Som du kanske läste igår började resan i Linköping för att sedan nå slutdestinationen några mil norr om Göteborg. Då detta är en fotoblogg och inte ett familjealbum avstår jag de annars så obligatoriska äta-mat-bilderna. Men de finns här på hårddisken...

Även västkusten bjöd på solsken och strålande väder under helgen. Härligt för den som ville ta sig utanför dörren. Och det vill man ju. Allra mest på påskdagen som också bjöd herrallsvenskans premiäromgång, och först ut var IFK Göteborg som mötte BK Häcken på Ullevi inför knappt 16000 åskådare. Nu var det bortamatch för IFK och Häcken valde bort Rambergsvallen med maxkapaciteten 6500 platser till förmån för Ullevi. Segerns sötma med 3-0 för IFK sitter i ännu! :-)

Rostkors. Eller något.
Rost som fått fäste under färgen.
Gärdsgård.

De ovanstående bilderna är alla tagna med macro-objektivet som ju inte bara duger till närbilder utan funkar fint som ett lite kortare teleobjektiv. Tyvärr sitter det allt som oftast på kameran också de gångerna då jag möter djur som kräver längre tele.

Påskdagen bjöd en riktig skogspromenad. In i mörkaste skogarna...



..i jakten på den utsiktsplats som finns över sjön Hällungen (Stora Hällungen.) Väl uppe på höjden konstaterade jag att isen fortfarande ligger tjock men uj vad det sjöng under isen.

Stora Hällungen, Stenungsunds vattentäkt.

Med på promenaden var inte bara min ena syster utan även en av hennes hundar.

Hund.

Jag avslutar påskhelgens bild-rapportering med ett par hundporträtt. Bilderna är tagna inomhus med ett 28 mm-objektiv. Kort skärpedjup och på nära håll. (Hade det varit person-porträtt hade inte denna konfiguration varit särskilt smickrande men hundarna får bjuda på detta.)

-"Jag, tigger? Nä..."
Långnos.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar