tisdag 23 april 2013

Varma vindar

Efter dagens första inlägg var jag övertygad om att det skulle bli mer regn. Nope, det har istället blivit allt soligare och varmare men också mycket blåsigt. En promenad då eftermiddag möter kväll blev dagens fotorunda. Men allra först en påsklilja som fotades redan i förmiddags. Den är inte många centimeter hög och planterades ut för ett par år sedan då den kommit till hushållet i form av en liten påskgrupp i kruka.

Minipåsklilja i närbild.

Jag fattade kamera och vidvinkel-objektiv och begav mig in i den närmaste skog jag har här i Stigtomta. Det är ett vältrampat område där bl.a. många av samhällets hundägare flanerar. Barrskogen är hög, mestadels tallar, och mossan täcker marken. När jag går där förstår jag hur avkopplande det är inne i en skog. De enda ljud som hördes var naturens egna. Vinden ljöd i trädtopparna. Solen sökte sig ner i gläntorna.

Det är ganska vattensjukt i skogen fortfarande.
Stubbe fotad av gubbe.
Högt däruppe gungade trädtopparna i den hårda vinden.

Jag kom ut ur skogen efter att ha sökt mig i västlig riktning. Och där har jag ju "min" ek. Lite brunt och tråkigt har den nog i sin omgivning nu när åkern är plöjd och ännu inte odlad. Men snart kommer den själv att tillföra grönska när bladen slår ut.

Eken, den stolta och fina.

In i skogen igen. Siktet inställt på att gena för att komma ut på de öppna fälten söderut. Och den jämna mossmattan var uppriven på en yta av 5x5 meter av ett eller flera vildsvin. De kan böka ganska duktigt i jakt på föda de där svinen. Och det är inte av ondo i skogen men jag kan förstå att banskötare blir upprörda om det händer på en golfbana eller fotbollsplan.

Vildsvinens markberedning.

Några snubblande steg senare hade jag korsat TGOJ-banan och fann mig gående genom en kohage för att titta på den översvämmade betesmarken som ligger i anslutning till Hallbosjön. Gäss och andra fåglar har detta som tillflyktsplats ett tag till (innan det torkar upp.)

En grupp alar i hagen utgör ett landmärke som är tacksamt att fotografera.

Tre alar.
Vattensjukt i hagen.

Innan jag åter skulle korsa järnvägsspåret och ta de sista metrarna till hemmets lugna vrå hittade jag några vitsippor. Eller snarare det som ska bli vitsippor. Det är nog någon dag kvar innan just dessa exemplar står i blom.

Snart kan jag komma tillbaka och fota utslagna vitsippor!

Nu blir det inget mer blogg-inlägg för idag. Och för andra dagen i rad har jag lyckats undvika fågelbilder. Vi får väl se hur det blir imorgon...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar