tisdag 21 maj 2013

Efter regnet

Cykelturen med barnen till skolan fick ställas in. När vi väl skulle hoppa upp på cyklarna kom ett skyfall som följd av det åskväder som drog förbi och vi valde den betydligt torrare och bekvämare bilen istället. Jo, jag tycker det valet kan försvaras men visst "det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder"... Efter skolskjutsandet fick min gräsmatta en rejäl omgång med gödning (för att jag ska slippa se ut över ett Kalahar-liknande landskap.) En kortare promenad visste jag att jag skulle ta, regnandet hade tillfälligt upphört, men jag vände faktiskt för att hämta kameran (som jag ursprungligen tänkt lämna hemma.)

Sniglarna gillar fukt! Detta exemplar behöver måla om huset denna säsong...

På kameran satt mitt normal-objektiv (50 mm) och under promenaden grubblade jag på hur jag bäst kunde fånga känslan av gråmulet men också det lugn i naturen som oftast råder direkt efter ett slagregn. Om jag lyckades? Det ska jag inte påstå med säkerhet men förhoppningsvis kan du med lite fantasi ana det jag försökt inbegripa i bilderna. Något som inte gick att illustrera var den fortsatt kvava luften, något som inte åskvädret lyckades rensa bort.


Det spröda gröna är på väg att bli lummig grönska.




Vid bäckravinen vid avloppsreningsverket står häggen i blom. De senaste åren har den tyvärr blivit helt övertäckt av häggspinnlarvernas väv. Men angreppen verkar ytliga och häggarna tycks överleva från år till år.

Häggen blommar!

Jag sätter mig tillrätta med ett par böcker och håller mig inne när regnet sakta faller utanför fönstren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar