torsdag 23 maj 2013

Enträget väntande

Var har den blå himlen och ljuset tagit vägen? Flera mornar i rad har jag bara sett moln, regn och allmänt ljusbortfall. Igår valde jag att lämna kameran hemma, idag borde jag gjort det... Nåväl, jag kämpade mig till någon enstaka ruta imorse medan regnstänken varnade om mer nederbörd.

Syrén-dags, vilket är glädjande (och väldoftande.)

Jag tog en kortare sväng i närområdet idag och hamnade vid ladugården som tillhör Skillra. Förutom ett flyktande par bofinkar såg jag endast några kajor och svalorna över Skillra. Häckar alla andra fåglar just nu? (Kajorna flaxade i och för sig omkring också men de lockade inte fotograf-nerverna idag.)

Hussvala denna gång även om ladusvalorna också for förbi.

Första generationens maskrosor är nu på väg att blomma ut. Vilken tur att de nu äntligen kan sprida sina frön  till alla våra gräsmattor som står och väntar...

Maskros version 1.0 på väg att ge upp. Bärfisen får ses som "bonusfångst"!

När jag vände Åsby ryggen gick jag genom deras fina allé bestående av storvuxna och gamla träd. Allén innehåller flera olika trädslag och sista bilden visar den kastanj som nu blommar så fint.

Kastanj i blom.

Det kommer soligare, ljusare och fågelrikare dagar vad det lider!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar