onsdag 1 maj 2013

Glöm inte stänga av väckningen....

Jodå, nog ringde väckarklockan vanlig tid även denna onsdagsmorgon. Där borde jag ha tänkt till redan igår kväll och korrigerat med hänsyn till att det för bövelen är helgdag idag. Inga barn att släpa till skolans grindar. Men skadan var redan skedd, jag gick upp (men ryckte inte upp barnen ur deras sängar) och gav mig ut på dagens promenad. Det visade sig bli ett skogsäventyr.

Trollskogen. Bara så du vet att det är här den är!

Från och med idag och fram till den 1/9 pågår orienteringsklubben OK Hällens motionstävling "Naturpasset" som i år i kartform delats ut gratis till alla hushåll i Stigtomta. Man ska under denna period leta reda på minst 15 av de 20 utsatta kontrollerna i skogarna kring vårt samhälle. Sedan lämnar man in sin talong och har chans att vinna en brakmiddag för två på Café Pottan.

Punkthöjd.

Jag spikade 4 av de 5 kontroller jag i förväg bestämt mig för att leta upp idag. Jag har spanat efter branter, punkthöjder (smaka på det ordet några gånger!) och stenar i skogen. Vet du hur många stenar det finns i en skog!?! Nåja, den kontroll jag inte hittade kommer att knäcka mig eftersom jag vet att jag finkammat hela skogspartiet nu på morgonen utan framgång. Får väl skicka ut hela familjen på jakt.

Mycket natur och friskt luft får man ta del av.

Annars då? Jo, det var ju valborgsmässoafton igår. Det skulle eldas. Vi Stigtomta-bor tar oss till OK Hällens klubbstuga (Friluftsgården) där det är fiskdamm, lotterier, fikaförsäljning, körsång m.m. Och sedan tänder de en majbrasa till allas fascination. Innan eldandet var det dessutom utdelning av vinster i april-tävlingen Salingerundan. Till min odelade glädje var jag en av de 8 som lottats fram och jag fick gå hem med ett kit för muffinsbakning. Jag gillar inte muffins... (torrt bjäfs som smakar mjöl och luft, typ.)

Sköna maj välkommen.

Jag hittade några fler fotomotiv när jag irrade runt lite planlöst i skogarna i morse. Mindre glad blev jag när jag såg nedanstående:

Din intelligensbefriade, sabla jubelidiot!!!

Jag såg inte bajspåsen när jag gick förbi första gången men sedan låg den där bredvid stigen. Eftersom jag bara mötte en hundägare på rundan så är han huvudmisstänkt. Och det är kanske inte förvånande eftersom han hade hunden löst ute i skogen och fick leta rätt (!) på jycken när han såg att han fick möte i skogen. Koppeltvång just nu, va?!

Nåja, för att inte bränna energi på jubel-åsnor avslutar jag med ett par naturbilder som skänker hopp om våren, värmen och mer energi.

Nässelfjäril som njuter i solen.
Morgondagg i den unga lupinens bladverk.

Nu gäller det att ta vara på resten av denna fina helgdag!

1 kommentar:

  1. En och annan bajspåse på stigarna där jag travar fram. Inte så kul, jah hoppave Valborgsbrasan, men ångrar det lite för man räknade med 2000 besökare i Tyresta i går kväll och det hade varit kul att se.

    SvaraRadera