torsdag 9 maj 2013

Mer flora än fauna

Helgdagen innebar en något senare start på dagen men bara marginellt. När jag kommit en bit på Salingerundan kunde jag, den någorlunda tidiga timmen till trots, konstatera att det var varmt och lite kvalmigt i luften. Nattens regn och åska lämnade en tung luft i släptåg. Fåglarna kvittrade som vanligt men faktum är att jag inte såg särskilt många under en och en halv timme ute. Jag misstänker att småfåglarna har fullt upp med annat än att sitta i träden och glo.

Växtligheten har för stunden tagit över huvudrollen i naturen. Flyttfåglarna var spännande att välkomna men det känns som ett avslutat kapitel. Nästa fas tycks vara att all träd, blommor, buskar och gräs ska etablera sig.

Björkarnas ljusgröna skimmer är välkommet.
Jaha, varsågoda alla björkpollen-allergiker.

Överallt slår det om till grönt. Den sena och inbromsade våren är, nu när värmen kommit, inte sen att explodera. Häng med via nedanstående dagsaktuella status!

Lönn
Alien-buskarna fortsätter slå ut.
Hassel
Rönn

En och annan sol i form av maskros lyser nu upp marken. Vilket påminner mig om att jag måste rycka lite maskrosblad som växer lite fult vid uppgången mot huset... En fördel med vinterhalvåret är att det är mer lättrensat vad gäller ogräs.

Maskros

Det regnade en del i natt och imorse vilket var behövligt då det börjar bli väldigt torrt på sina ställen. Spår av regnet såg jag t.ex. i lupin-skotten.

Lupin som vattensamlare.

Några fågelbilder får avsluta dagens inlägg. Det kan vara lite småtrevligt med några fjäderfän som omväxling till ovanstående bilder.

På långt håll fotograferade jag denne lille krabat (vad det nu är.)
Pilfinken hade fullt upp med sina bestyr (vad han nu gjorde.)
Gulsparven håller till vid Tallstugan på Salingerundan. Ganska orädd.

Ha en härlig torsdag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar