onsdag 29 maj 2013

Mer macro

Dagen har börjat mulet för att sedan övergå i regn som utvecklats till ösregn. Eller hällregn om du föredrar det uttrycket. Nej, kameran följde inte med nu på morgonpromenaden utan idag bjuder jag på 4 bilder som jag tog igår kväll hemma i trädgården. Med ett macro-objektiv står man sig och hittar oftast ett eller annat spännande motiv. (Det är endast om ljuset tryter och/eller det blåser för mycket som macrofotografering blir svårlöst.)

Jag testar idag att lägga in bilderna i något högre upplösning än vad jag brukar. (Du vet väl att du ska klicka på bilderna i bloggen för att se dem i större storlek?!)

Utblommad norsk brudspirea.

Ovanstående bild valde jag att konvertera till svartvitt då jag var ute efter siluetterna mer än något annat i bilden. Jag har också lagt på lite vinjettering i hörnen som en "modern" bildeffekt.

De två följande bilderna borde inte uppkommit överhuvudtaget. Gräslök ska inte tillåtas gå i blom utan som petnoga trädgårdsmästare ska man vara där och knipsa av knopparna så att inte gräslöken behöver lägga energi på att blomma. Men med ett estetiskt sinne låter man dem blomma för de är ju så fina! ;-)

Gräslök på väg att blomma.
Gräslök som tillåtits gå i blom.

Nåväl, gräslök använder jag ett par gånger om året och det är till midsommar och en gång till under sommaren då det ska ätas matjessill. Det brukar gå att hitta några strån till dessa måltider utan att leta ihjäl sig.

Den lilla krusbärsbusken har nu blommat och anlagen till krusbär börjat växa. Grannflickan undrade om man kunde äta dem nu, och det kan man svara olika på. Visst går karten att äta, men särskilt goda är de nog inte. Och sött läskande kommer de knappast att upplevas som, de små bären.

Krusbär i vardande.

Med förhoppningar om en strålande dag även om solen håller sig gömd bakom molnen!

2 kommentarer:

  1. Fina bilder, macro är riktigt kul

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ibland funderar jag på att skaffa en billigare led-belysning (Cyberphoto säljer Dörr-belysning) för att lätta upp macrobilderna. Men sedan faller det i glömska...

      En utmaning jag borde ta mig an bättre vid macrofotografering är bakgrunden och hur ljuset faller bakom motivet. Ute i skogen är detta lättare att få till (tycker jag.) På Fotosidan.se finns så många fina exempel på fantastiskt macrofotograferande, och jag har ett par favorit-fotografer som tar fantastiska bilder.

      Ska man fota insekter och andra småkryp är nog ännu större förstoringsgrader önskvärda. Canon har ett jättefint objektiv för detta, men MP-E65 (x5 i förstoringsgrad) kostar 10000 kronor och det är inte riktigt aktuellt... :-)

      Radera