fredag 7 juni 2013

Geocaching-noob och spretigt urval

Med appen "c:geo" laddad i mobiltelefonen och en ryggsäck med lite utskrifter från geocaching.com (för säkerhets skull), en vattenflaska samt läsglasögonen (!!) gav jag mig ut straxt före lunch idag för att leta rätt på mina tre första gömmor. Det kändes liksom lämpligt att börja i omgivningar som jag hittar bra i när en eventuell framtida hobby ska testas. Jag ska inte i detalj beskriva de tre gömmor jag letade fram, man ska inte avslöja något i onödan i denna sport har jag förstått...

Min allra första gömma i geocaching är hittad!
Så här kan innehållet se ut i en geocaching-gömma. En ask med lite småsaker.

Den andra och tredje gömman var snarlika i vad man skulle leta efter och hur den lilla micro-behållaren var placerad. Jag loggade mina resultat med hjälp av appen (c:geo) och tog också bilder av omgivningarna (utan att bilderna avslöjade var gömmorna fanns.)

Den andra gömman med betydligt mindre innehåll (en micro-behållare.)

Ok, jag inser att geocaching kan vara riktigt kul förutsatt att man inte på förhand kan gissa var gömman finns.  Idag gjorde jag det väldigt lätt för mig eftersom jag rörde mig i mycket bekanta miljöer. Appen funkade och var ganska enkel att använda utan att i förväg ha fördjupat mig i den. Telefonens GPS räckte till, i alla fall i närheten av tätorten. Om jag tar mig an detta lite mer seriöst ska jag skaffa lite småsaker att lägga i de lite större gömmorna, vilket man kan göra och då också ta något ur behållaren som någon annan lagt dit.

Jag hade naturligtvis kameran med mig på min irrfärd i utkanterna av Stigtomta. Och därmed blev det lite bilder till dagens blogginlägg som inte bara handlar om geocaching.

Innandömet av en nyponros i en häck bland villorna i Stigtomta.

När jag gått förbi skolan så kom jag till Stigtomta Kvarn. Jag måttade kameran mot hustaken och skylten för att få en bild av industribyggnaden när jag såg pilfinkarna sittandes i hängrännan. Vid en närmare titt såg jag att det var ett par vuxna individer tillsammans med en nykomling för året. Fågelungarna börjar växa till sig!

I hängrännan satt pilfinkarna.
Inte var den speciellt proportionerlig och vacker den unge pilfinken.

Vid den tredje geocache-gömman satt en insekt på en skylt som fångade mitt intresse. Tror nog att det är en sån där elak rackare som bits om man inte ser upp.

Vägskylt-prydnad!

Vid Stigtomta Kyrkas mur växte prästkragarna och det var ytterst praktiskt eftersom jag då hade dem i ögonhöjd och slapp kräla runt som en salamander på marken när jag fotade. Och var annars än nära en kyrka ska prästkragar växa?

Prästkrage. Vacker men växer som ogräs i bl.a. min egen trädgård.
Ett par prästkragar som sträcker sig upp mot den blåa himlen.

När jag var på hemväg så stannade jag för att fota en röd Suzuki Swift. En tuff liten bil som jag mycket väl skulle kunna tänka mig att äga. Nu har jag sett just detta exemplar stå parkerad i utkanten av Stigtomta ganska ofta så jag tänkte att jag kunde testa att fota med Brenizer-metoden. Väljer att presentera den i panorama-format.

Suzuki Swift fotad med Brenizer-metoden (10 bilder.) Bilen i bakgrunden nästan intressantare dock...

I hasseldungen nedanför slakteriet rasslade det till bredvid mig i undervegetationen och upp flaxade en kaja på osäkra vingar. Även kajornas ungar börjar bli flygfärdiga tydligen.

En ung kaja med halvtaskig flygförmåga (än så länge.)

Dagens bildskörd spretar verkligen åt alla håll. Och för att sätta punkt på detta inkonsekventa urval drar jag till med en bild som knåpades ihop för att illustrera att det är en riktigt klassisk klämdag idag.

I år har vi ovanligt många klämdagar!

På återseende!

4 kommentarer:

  1. Lämnade du någon liten sak i lådorna? Kul klämdag-collage!

    SvaraRadera
  2. Jag måste skrapa ihop lite småsaker att lägga i gömmorna. Det låg en taggad liten leksak i boxen som är på bild och den kanske jag skulle ha flyttat vidare till någon annan gömma. Kan inte riktigt allt runt geocaching ännu...

    SvaraRadera
  3. Prästkragar som ogräs, det är bara att tacka och ta emot. ;O)

    SvaraRadera
    Svar
    1. De fröar av sig något alldeles väldigt... Men de kan få hållas, stolta sträcker de på sig där de växer! :-)

      Radera