lördag 1 juni 2013

Med macro i kvällssolen

Idag den 1:a juni är det första dagen i årets första sommarmånad. Den logiken innebär att gårdagen var sista dagen av våren! För att ringa in och sätta punkt för våren och månaden maj sparade jag promenaden till kvällen. Det visade sig vara ett klokt beslut. Dels var kvällen ljuvlig i kubik men jag slapp höra tevens skval med falsksången i Let's dance. Brrr...

Jag valde macro-objektivet för att få bilder på framförallt blommor i solnedgångens varma ljus. Kanske lyckades jag fånga lite av detta men valet gjorde det inte helt lätt när jag kom in i skogens skuggor där ljuset inte alls räckte till för macro-fotografering.

Ja, jag vet, ännu en utblommad maskros. De är fotogenic helt enkelt!

I en glänta inne i skogen letade sig solen fram och träffade några ormbunkar som ännu inte vecklat ut sig i sin fulla prakt. Motljuset gjorde det spännande att försöka fånga dem på bild.

Ormbunke i motljus.

Där träden skuggade som mest, djupt inne i skogen och långt från kvällssolens varma sken, hittade jag de söta små skogsstjärnorna. För inte så länge sedan blommade de skira små harsyra-blommorna, nu är det skogsstjärnornas tur och det dröjer inte innan den vackraste av dem alla, linnean, blommar. Alla dessa små skogsblommor kan te sig oansenliga men de förgyller skogen med sin skönhet.

Jag hade inget ljus att jobba med när skogsstjärnan skulle förevigas så jag chansade med kortast möjliga skärpedjup, högt uppskruvat ISO-tal och tycker själv att det funkade mer som en trolsk skogsbild än en mer arttypisk porträttbild.

Skogsstjärnan tittar fram ur kvällsmörkret inne i skogen.

Jag letade mig ut ur skogen och hamnade på grusvägen som går parallellt med TGOJ-banan. Där snubblade jag på några små blommor som alla skrek efter min uppmärksamhet med klara färger.





Jag avrundar med ett par bilder som motivmässigt knappast ligger i förstahandsvalet när man har ett närbildsobjektiv på kameran. Men macrots lätta teleobjektiv-brännvidd räckte nästan till för att få en godkänd bild på duvan som utövade linjespel i kvällssolen. Och som redskap vid landskapsfotografering snävar macrot ner bildvinkeln lite väl mycket, men likväl fick jag en motljusbild som jag tycker blev trevlig nog innan jag satte fötterna innanför hemmets dörr (och den ännu inte avslutade finalen av dans- och ylprogrammet.)




Over and out!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar