torsdag 20 juni 2013

Midsommarblomster

Du kan se det på två sätt. Antingen tar du nedanstående bilder som en slags statusrapport över vilka blommor som nu finns tillgängliga till midsommarhelgens stänger, kransar och kuddar (jo, 7 sorter ska petas in där och skapa allvarliga hösnuveattacker till dagen efter.) Eller annars ser du på dessa bilder som att jag har försett dig med allt vad blommor heter så du slipper gå ut och plocka ihop din egen bukett. Valfritt. Plättlätt.

Under de 1,5 timmar jag var ute med kameran i morse var det naturligtvis mulet. Solen sken både före och efter promenaden. Annat var det igår mitt på dagen. Då täcktes Stigtomta av ett tjockt, svart rökmoln. På skroten hade det börjat brinna och nu i efterhand har det gått att läsa i lokaltidningen att 150 bilar brann upp (de var förvisso skrotade men brann förstås som sjutton ändå.) Bilar stannade på stora vägen och nyfikna sökte sig mot rökplymen. Det tog 3 olika brandkårer flera timmar att få bukt på branden. Ingen skadad som tur var men dramatiskt blev det med all svart rök. När jag passerade där idag såg det nästan ut som vanligt men nu var de staplade bilarna färglösa och träden i kanten av skroten hade bruna istället för gröna blad.

När 150 bilar brinner blir det en hel del rök. Idag var det lugnare vid skroten.

Utan att namnge alla blomster jag hittat idag kommer här nedan bilderna. Det är många av det skälet att massor av vackert nu finns på ängar, i dikeskanter och i hagar. Blommorna talar så bra för sig själva, var och en på sitt sätt.












När de följande två bilderna togs låg jag platt i det blöta gräset, inkrupen under elstängslet i en kohage. Hade det inte bara varit för kvinnan som kom förbi på cykel med sitt barn på pakethållaren hade jag kunnat komma undan med heder och ära i behåll...




Jag hittade en utblommad men vacker skapelse i dikeskanten som jag efter lite fundering valt att konvertera till svartvitt. Jag tycker de häftiga formerna förtydligas genom detta grepp, men jag kan ha fel (det brukar jag ju ha...)



Jag avslutar med att bjuda på en moget smultron. Inte den allra bästa bilden men jag kunde inte motstå att äta upp motivet efter fotograferingen. Tur att det inte gäller allt jag fotar!



Ha en bra dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar