tisdag 25 juni 2013

Talgoxens vedermödor

Redan igår eftermiddag blev jag varse att talgoxen har bosatt sig i en av fågelholkarna på tomten. Ibland betalar det sig att vara lat och ta en tupplur i hängmattan som är uppspänd mellan björkarna. När jag låg där och filosoferade hörde jag det omisskännliga tjattret av hungriga fågelungar som intensifierades med jämna mellanrum då en av de vuxna fåglarna kom med en näbbfull käk.

Igår kväll, i kvällssolens sken ställde jag mig på pass vid holken men lyckades i det knappa ljuset bara få en bild på talgoxen när den försiktigt kikade ut innan den gav sig ut på ny jakt.

Försiktigt och med koll på mig innan talgoxen gav sig iväg.

Jag tänkte att jag kunde invänta dagens förmiddagsljus och förhoppningsvis få några fler bilder på den flitiga talgoxen med de krävande ungarnas ständiga tjat som drivkraft. Nu visade det sig inte vara så mycket bättre ljus på förmiddagen under björkarnas täta grenverk. Kameran ställdes på ISO 1600 (min gamla "sportkamera") och sedan monterade jag på mitt 70-200-objektiv som i alla fall öppnar så pass som 2.8. Allt detta för att kunna få mellan 1/500 till 1/1000 sekunds exponeringstid. Sedan gällde det att smattra på när fågeln lämnade holken...

En saftig insekt på väg att levereras. Försiktig koll på mig först.
In i holken och de väntande ungarna.
Och ut med ungarnas spillning för att hålla boet rent.

Igår kväll passade jag också på att ta ett par macrobilder med mognande gräs i motljus. Det är inte kul just nu att vara gräspollenallergiker, men jag kan ju knappast klandra de vackra grässorterna som pryder skogsdelen på tomten...




Ha en fantastisk dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar