tisdag 16 juli 2013

Ligga på latsidan?

Den dryga vecka som gått sedan hemkomsten från Öland har passerat mestadels utan att några anmärkningsvärda sensationer har inträffat. Men jag tycker inte jag helt och hållet rullat över och lagt mig på latsidan, i alla fall inte fotografiskt. Jag har försökt att fota lite varje dag, även om det ibland endast blivit ett par strandbilder i samband med sol och bad. Det är ju sommar nu!

Nu är denna blogg inte en dagbok där jag redogör för varje steg jag tar. Men med nedanstående bilder som bevis kan jag ändå hävda att jag varit utomhus den senaste veckan. Den första bilden är från en kortare promenad i onsdags då det i stort sett regnade hela dagen. Mellan regnskurarna passade jag på och slet med mig min Canon 50D och macroobjektivet. Inte bästa bestyckningen när man möter ett rådjur... Efterhand som jag rörde mig bakom rådjuret vred hon huvudet, inte kroppen, och till sist hade hon nästan lagt nosen över sin egen ryggrad.

Rådjur på väg att slå knut på sig själv.

Det har blivit några blommor också. Typiska högsommarblomster som i huvudsak fotats med macroobjektivet med någon av kamerorna.

En folkpartistisk (?) blåklint fotad underifrån.
Prästkragarna stod så vackert i halvskuggan.
Äntligen blommar lavendeln hemma på tomten.

Försommaren har varit snäll mot oss och givit badtemperatur i sjöar och hav. Mina två yngsta döttrar har fått åka och bada så mycket de vill, och jag tror t.o.m. att jag hittat gränsen där de nästan bett om att få vara hemma istället!

Hopp från badbryggan i Rinkeby (utanför Jönåker.)

Just nu pågår EM för fotbollsdamerna och det har hållit mig klistrad vid dumburken varje kväll. Jo, jag är nästan fanatisk i mitt intresse för damfotboll och det har varit många bra matcher att se. När dessutom grupp C spelas i Norrköping och Linköping så bar det under måndagskvällen av till Nya Parken i Norrköping och match mellan Spanien och Frankrike. 5000 på läktarna, en fransk klack bakom ryggen, några spanjorer på raden framför mig och kvällen blev fantastisk. Fotbollen som presterades var dessutom riktigt bra (med undantag av andra hälften av första halvlek som gick i väldigt lågt tempo!) Någon systemkamera tordes jag inte ta med mig på läktaren (men det hade jag absolut kunnat haft med facit i hand) så det blev den gamla kompaktkameran.

Franska flaggor på Nya Parken i Norrköping den 15/7 -13.

Mindre underhållande fotboll, med mer gräsätande ojanden från klena män, presenterades under söndagseftermiddagen då Nyköpings BIS herrar mötte Umeå FC i division 1. Inte heller där blev det fotbollsfotografering utan snarare någon bild på publiken.

1000 personer i publiken på Rosvalla den 14/7 -13.

Nej, det får bli några fler blommor istället. De är vackrare att titta på än några menlösa bilder på idrottsläktare!

De gröngula fälten ger en härlig bakgrund för blommorna i dikesrenarna.
Rallarrosorna blommar nu för fullt. (Fotat med 85 mm-objektiv.)
En liten klunga blåklockor växte på stigen i skogen. (Fotat med 85 mm-objektiv.)

Jag avrundar dagens inlägg med en hästbild. Men inte vilken hästbild som helst utan på en flodhäst... Nej, det var ju i Hajk det uttrycket användes för evigheter sedan. Detta blev ett porträtt i trist ljus men med en liten twist då hästkraken hade en så sjysst ansiktsmask.

Yo, wazza?

2 kommentarer:

  1. Fin bild på Rallarrosorna! Härliga färger o läckert motljus!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att den tilltalade dig! Rallarrosor är vackra i sin anspråklöshet, dessa står i en grupp i vägböjen nere i Tängsta-området hemma i Stigtomta. Jag har fler rallarrosor intill mig vid TGOJ-banan men har inte fått rätt läge för att fota dem i år.

      Radera