måndag 15 juli 2013

Öland, landskapet del 2

Mellan den 29/6 och den 6/7 2013 besökte bloggaren och huvuddelen av dennes familj Öland. Ett premiär-besök som gav många familjevänliga utflykter runt hela ön. Bildmaterialet präglas av aktiviteterna familjen företog sig med ett undantag då någon kamera aldrig följde med in på Ölands Djur- och nöjespark. Likaså gör sig gravrösen inte så himla bra på bild... Ett motiv som är typiskt öländskt men som jag aldrig fotade är de trånga bygatorna. Kanske har det att göra med att jag styrde bilen genom åtskilliga sådana utan att släppa taget om ratten?!

I bloggen kommer ett hundratal bilder att visas under olika teman (sevärdheter, fåglar, blommor, landskap och några få familjerelaterade bilder.) Utöver dessa bilder finns ett mindre urval bilder upplagda på Flickr och Fotosidan.se där det förvisso förekommer några få dubbletter men som ändå varmt kan rekommenderas (klicka på resp. namn så länkas du till platserna!)

Jag föreslår att bilderna ses på en vanlig datorskärm för att bäst komma till sin rätt. Och du glömmer väl inte att klicka på dem för att få upp dem i det s.k. ljusbordet för bästa effekt!?

Det kustnära öländska landskapet
I och med detta inlägg avslutar jag bildserien från Öland. "Äntligen" kanske du tänker med förhoppning om att få se några andra alster här i bloggen, t.ex. skroten i Stigtomta... :P Jo, jag har fotat en del den senaste veckan men låtit dessa bilder vila sig i form på hårddisken.

Ölands kustlinje är lång och böljande. Inte lika dramatisk som den gotländska, som är brantare, men ack så vacker. Och människans närhet sedan länge gör sig påmind här och där bl.a. genom några charmiga fiskeläger. Charmigt var det inte direkt när vi var vid södra udden och klev upp i fyren Långe Jan. Det blåste minst sagt mycket och regnskyarna drog förbi. Jag tog bilder i alla väderstreck där uppe på toppen och bilden som togs norrut får plats här i bloggen:

Utsikt från Långe Jan i nordlig riktning.

Badplatserna och campingen i Färjestaden passerade jag varje morgon under vår veckovistelse på ön. De dagliga promenaderna ska företas även om man råkar vara annorstädes. Några av kvällarna blev det en snabb sväng ner för att se hur solen trillade ner på den småländska kustlinjen.

Solnedgång vid Talludden i Färjestaden.

När vi varit på Gotland 2011 hade jag hundratals bilder med mig hem föreställande stenar i olika former. Lite enahanda att titta på i längden men jag drogs med av det annorlunda och gick bananas bland alla dessa raukar. På Öland finns ett område av raukar som inte på långa vägar är lika spektakulärt som de på grannön men väldigt spännande och vackert ändå. Denna resa höll jag mig i skinnet och begränsade mitt stenfotograferande, men några bilder blev det ändå!

Byrums raukar ligger på Ölands nordvästra kust.
Byrums raukområde.
Ett spännande kustlandskap bland Byrums raukar.

Den vackraste kustremsan vi såg under vår vecka var den vid Äleklinta. Även denna del ligger norrut och på västra sidan av ön. Uppe på klinten är alvaret med sin växtlighet och nedanför det branta stupet ligger en bred stenstrand som slutar i ett fiskeläger i norr. Det är en plats att längta tillbaka till!

Stenstranden vid Äleklinta.
Hus vid fiskelägret vid Äleklinta.
Konstruktion vid Äleklintas fiskeläger.

Jag tyckte fiskelägret vid Äleklinta kändes väldigt genuint och fint. Men om jag inte tolkade turistbroschyrerna fel så är Alvedsjö Bodar det fiskeläger som fått störst uppmärksamhet och utgör motiv för många konstverk. Det var väl fint, typ, men jag fick inte riktigt den där feelingen när jag var där.

Stenstrand vid Alvedsjö Bodar.
Gammal träeka vid Alvedsjö Bodar.
Den lilla fiskehamnen vid Alvedsjö Bodar.

Åtskilliga är hamnarna längst Ölands kust. Det finns säkert hur mycket som helst att upptäcka av den varan. De små fiskelägren är finare än de större småbåtshamnarna men det är självklart att även båtfolket måste ha möjlighet att söka nattligt skydd för sina strandhugg. Här kommer ett exempel där vi stannade för lunch i hamnen i Sandvik:

Sandviks hamn.

Jag avslutar med en bild på en fiskebåt som stävar ut från hamnen i Borgholm. Östersjöns vatten ligger blankt och hade jag bara hunnit ut på piren lite tidigare hade detta kunnat bli en bra bild...

Fiskebåt som lämnar Borgholms hamn.

Det har varit ett nöje att visa upp alla dessa bilder på bloggen. Kanske har du och jag olika uppfattning om vad som är ett bra och intressant resmål eller vad som är en bra eller mindre bra bild. Jag är medveten om att jag tagit "vykortsbilder" (i bästa fall) och att det mesta är turistfotografering men jag hoppas ändå att jag kunnat förmedla något av allt det som jag fann spännande och vackert på Öland.

2 kommentarer:

  1. Tack Lasse för din reseskildring i bild och ord!
    Att Öland är en underbar plats visste åtminstone jag innan, men man hoppas att fler får upp ögonen för detta paradis, bland annat med hjälp av dig här på bloggen.
    Stigtomtaskroten i all ära, men kan istället rekommendera kadett-EM i baseboll som börjar i morgon på Rosvalla eller varför inte lite top-less i hamnen på onsdag!
    Bilar utan tak alltså...
    Syns vi? ;-)

    PS: Vad är det för fel på vykort??


    SvaraRadera
    Svar
    1. Kadett-EM har jag sett annonseringen om, kanske skulle göra ett försök med det. Senast det begav sig fick jag några få keepers bland bilderna. Det var svårt att komma riktigt nära och bra till för fotograferandet.

      Och någon gång kanske jag måste masa mig in till stan för en onsdagsträff i hamnen. Är vädret OK kanske det kan bli nu på onsdag då kommande vecka ser kärvare ut. Men å andra sidan finns risken att det krockar med någon bra EM-match på TV... ;-)

      Vykortsbilderna är emellanåt riktigt fina, dessa kan jag aldrig tävla med, men det finns också skräckexempel på vykorten, t.ex. kungahuset... :-/

      Radera