tisdag 6 augusti 2013

Blåsigt

Står hemma i trädgården och kommer mig liksom inte för att göra någon direkt ansats att ta mig därifrån. Kanske borde man ta sig ut på något äventyr i augustikvällen? Ta kameran med sig för att fånga kvällsljuset? Jag insåg i alla fall att någon macrobild lär det inte bli. Det blåser ganska häftigt.



Jag hade plockat fram stativet, satt på macroobjektivet på kameran och insåg att det inte var lönt med någon närbild i vindpustarna. Istället drog jag ner ISO-talet, minskade bländaröppningen och tog ett par bilder med lite längre exponeringstid för att fota rörelserna som vinden skapade.

Någon sekund då och då lade sig vinden. Därför får du ett par trädgårdsnärbilder som ren bonus.

Humlekottar.
Även tuijan ser ut att ha någon slags kottar.

Dagen är inte slut ännu. Kanske blir det en sväng utanför trädgården med kameran i alla fall...

2 kommentarer:

  1. Vind med tillhörande rörelseoskärpa ska man inte förakta. Det kan bli rätt läckert, men som med allt annat så ska man ha en del tur och så kan det behövas lite tålamod... ;-)
    Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, så är det nog. Jag tog en kvällstur till Harhålet (längs Hallavägen upp en bit vid Yngarens strand.) Då blev det vidvinkel och landskapsfotografering vilket innebär att det gott kan blåsa hur mycket det vill! :-)

      Mer om det i ett inlägg under onsdagen.

      Radera