torsdag 1 augusti 2013

Fisketripp till Älvdalen

Först och främst ett påstående:

Flugfiske är det bästa man kan göra i ett par vadare!
(Alltså raka motsatsen till att nysa i ett cyklop eller släppa väder i en torrdräkt.)

De senaste dagarna har jag tillbringat i Älvdalen med syfte att idka flugfiske efter framförallt harr i Österdalälven (och i år fick jag inte en enda harr i den älven...) Jag har flugfiskat sedan 25-årsåldern, vilket således är i snart halva mitt liv. Jag är inte novis men långt ifrån någon expert och vet att jag aldrig blir fullärd i denna ädla konst. Älvdalen har jag besökt ett par gånger tidigare och fisketrycket är stort framförallt i Österdalälven. Den optimala tiden för ett besök där är veckorna runt midsommar (då det förekommer mycket kläckningar) men jag har hittills endast lyckats med konststycket att ta mig tid för en resa dit i skiftet juli/augusti.

Om detta vore en fiskeblogg skulle jag skriva mer i detalj om fisket, vilka platser i det enorma Älvdalsområdet som besöktes och hur insektslivet såg ut för stunden. Men av det blir det intet! Jag bjuder i detta sammanhang några bilder som jag tagit med min Canon 50D tillsammans med 18-200 mm-objektivet. En fotokombo som inte är optimal för slutresultatet men som ändå får duga när friluftsliv står på schemat och ryggsäcken ska packas. Jag behöver inte vara allt för rädd om grejorna. Nog tusan tynger kamerautrustningen ner en redan överfull fiskeryggsäck och älvkanten är inte bästa stället för en kamera. En Ica-kasse fick funka som vattenskydd...



Vid resorna till Älvdalen (som genomförts med några års mellanrum) har jag haft en fiskebroder som sällskap. Tomas Karlsson är förutom en mycket god vän även en ypperlig flugfiskare vilket är praktiskt som indikator på om det överhuvudtaget finns någon fisk i de vatten jag försöker få fisk i. Lyckas inte han är det inte mycket mening att jag ens försöker blöta flugorna!

Korvgrillning vid en av många slogbodar längs Österdalävlens sträckning.

Älvdalens fiskeområde erbjuder inte bara fiske i Österdalälven. Den vidsträckta vildmarken innehåller många sjöar och i några av dem kan man hyra roddbåt vilket även testades på denna resa. Att det låg högt upp i terrängen kan fjällbjörken på nedanstående bild vittna om.


Båtfiske i Storsjön väster om Älvdalen.

Mitt favoritvatten i området är Rotälven. Ett roligt flugfiskevatten med massor av ställen att fiska av. Fiskarna är inte stora men vem behöver fiska för stekpannan? Det är upplevelsen och lyckan att lura en vild fisk (som sedan garanterat släpps tillbaka i det fria) som är grejen med flugfiske!

En liten glimt av Rotälven en regnig tisdag i slutet av juli.

Den avslutande fiskedagen bjöd fiske i älven mellan Åsen och Brunnsberg. Det vackra vädret byttes ut mot flera åskväder som rullade in med dunder och brak. Hemresan kantades av fler åskväder och med välbehövligt regn. Jag är nöjd med de senaste dagarnas flugfiske, inte för att jag fick särskilt mycket fisk, utan framförallt för att det är en fantastisk naturupplevelse och att ingenting i min värld "laddar batterierna" bättre än flugfiske!

Tomas Karlsson i Österdalälven.
En fin sträcka mellan Åsen och Brunnsberg.
Åskmolnen lämnade oss inte ostörda under sista fiskedagen i Älvdalen.

Tight lines!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar