söndag 18 augusti 2013

Vi hann med en kvällspromenad

Lördagen bjöd huvudsakligen regn och mulen himmel. Om inte annat så märkte jag det under eftermiddagen då jag bevakade en fotbollsmatch på Folkungavallen i Nyköping. Jag kan på sätt och vis uppskatta det jämna ljus som uppstår när det är mulet, men regnet är inte kul att tampas med.

IFK Nyköping (i vitt) mötte Tyresö DFF (gul/rött.) IFK-vinst med 5-1.

Medan övriga familjen var utspridd för vinden höll jag och de två yngsta döttrarna ställningarna på hemmaplan. När kvällen kom sprack molnen isär och jag beordrade ut småtöserna på en promenad. Nog med innesittande. Vi hann halvvägs på kvällspromenaden innan solen trillade ner bortom horisonten. Jag hade i alla fall kameran med mig och hann ta några få bilder. Egentligen utan någon direkt tanke men kvällssol är alltid fint.


Porträtt i kvällssolens sken.
Porträtt i motljus. Jo, det hade kunnat gjorts bättre, upplättningsblixt/reflexskärm eller liknande...

När vi nått gården Skillra hade solen gått ner och augustikvällen gjorde sig påmind. Skymningen kommer snabbare och luften blir fuktig. Med macro-objektivet på kameran tog jag en av få bilder i stående format. Detta borde jag öppna sinnet för oftare men tyvärr fastnar jag allt för ofta i att anpassa mig till datorskärmens liggande format. Dumt, jag vet, men så blir det.

Betande ko under augustikvällens måne.

Idag drar jag iväg på nya äventyr. Fotbollsfotografering igen men denna gången i Linköping.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar