onsdag 25 september 2013

Hjälpljus eller "Hjälp, ljus!"

Jag skrev häromdagen att jag under onsdagen skulle ge mig på att ta några arrangerade foton. Så blev det nu inte eftersom det har puffats fram ett par dagar. Bra, för jag behöver uppenbarligen träna på något så elementärt som att kontrollera ljuset. (Mina bekymmer om hur personen/personerna ska stå eller sitta på bilderna har jag förvandlat till önsketänkande om att de säkert vet det själva...) Fotograferingen ska ske utomhus mot en tegelvägg som bakgrund. Sol eller skugga? Molnfritt eller mulet? Ljus rakt framifrån eller från sidan? Jag börjar fatta varför vissa stänger in sig i en studio för att få så bra kontroll på ljuset som möjligt!

Jag har kommit fram till att jag kan jobba med min Canon-blixt som jag sätter uppe på kameran. Är väggen i skugga lättar blixtljuset upp tillräckligt för bild i halvfigur. Men jag är dålig på att använda denna blixt, den ligger mest i kameraväskan och tar plats. Alltså, test med kameran och blixten igår kväll. Synd för Lovisa som var framför kameran...

Lovisa som blixt-test-objekt.

Idag fick jag engagera de i familjen som var hemma på eftermiddagen. De två yngsta döttrarna framför kameran och hustru Anita som reflexskärmhållare. Jag labbade med bilder i skugga, med och utan blixt, med blixt mot reflexskärmen m.m. Mest lyckat ljusmässigt blev det med innanmätet på reflexskärmen (tunt vitt tyg) som skugga för en snett stående sol och upplättningsblixt rakt framifrån.

Lovisa och Alva skuggas av reflexskärmen och blixten slogs rakt mot dem.

Jag vet inte, det är svårt det där med ljus. Är det inte ljuset vi fotografer ska behärska...??

8 kommentarer:

  1. Svårt är det. Jag som tar många gatuporträtt blir lätt lite stressad när ljusförhållandena är lite svåra. Bra att ha en stor familj att öva på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt riktigt Stefan! Du vet i alla fall när det är "fara å färde" och har med tiden byggt på dig en stor portion erfarenhet vilken du medvetet eller omedvetet plockar fram så fort du står där igen med en person du ska avbilda. Jag är inte novis men blir lite stressad när jag ska fota åt någon annan som vill ha några bra bilder...

      Radera
  2. Sånt där avstår jag helst ifrån...bröllop skulle jag tvärvägra...har inte alls kunskaper för att kunna hantera sånt utan att stressen skulle stiga mig åt huvudet...nä, jag håller mig till naturen i allmänhet och fåglar i synnerhet...men visst ibland kan det ju vara kul och testa lite annat men bara testa...! ;-) Jaha...så du har gått på Högbrunn och Gripen...samma här...från -60 t 68 och två år i Yrkesskolan efter det på Plåtslagarlinjen och Wedholms...efter det så fick alla som gått linjen fast anställning på Wedholms...det var andra tider då! Ulf Abrahamsson var sista läraren...honom ser jag ibland på stan...verkar vara vid god vigör...

    Steffe

    SvaraRadera
    Svar
    1. Herr Abrahamsson minns jag men hade inte honom som lärare. Vad jag minns... ;-)

      Icke-arrangerad fotografering är i stort sett det enda jag känner mig lite bekväm med. Men vad tusan, om jag inte testar något annat vet jag ju inte vad jag klarar eller inte. Trots alla fotbollsbilder jag tagit håller jag med om att det ändå är i naturen man ska vara!

      Radera
  3. Kul att du delar med dig av dina tester tycker jag, som inte har någon som helst erfarenhet av porträttfoto eller blixtljus. Dock fotade jag hund-porträtt igår med befintligt ljus (ute i skogen) och tyckte att det var riktigt kul, och kanske inte riktigt lika krävande som att fota folk? Men det klart att man ska öva på saker man inte känner sig säker på, och jag ser fram emot några fler bilder på familjemedlemmar eller andra här på din blogg även framöver :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fota hundar (och barn) är inte plättlätt. Det är sällan man kan regissera dem att göra som man vill. Naturligt ljus är det jag är van vid att ha tillgängligt när jag fotar men i det fall jag nu närmar mig (på fredag) är jag rädd att det kan bli lite platt och tråkigt så jag garderar mig med blixt och reflexskärm. Förhoppningsvis behövs inte dessa attribut men jag vill inte riskera grådassiga bilder, därav försiktighetsåtgärderna.

      Radera
  4. Ps) du får gärna i din läslista till höger länka till min nya blogg på hemsidan med denna länk: http://jessicakleveland.com/nyheter

    Istället för min gamla pictures n stuff-blogg som ju inte är i bruk längre. Och jag länkar förstås till din blogg också, är ju här och läser varje gång du postar nåt nytt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för påpekandet. Jag har varit medveten om din ändring men inte "fått tummen ur" men NU är det fixat! :-)

      Radera