söndag 1 september 2013

Partiell höst

Nu är vi där. Den första av höstmånaderna har enligt gängse uppfattning påbörjats idag och vill man leta hösttecken är det inte svårt. Det går också bra att blunda för bevisen och ännu känna sommarens närvaro. Idag i snålblåsten gick det visserligen bra att traska runt i t-shirt och kortbyxor (det är väl en vanesak kan jag tro) men lite svalare vindar var det onekligen.

Skillra
Prästgården

Jag tryckte på vidvinkel-zoomen och lirkade även dit ett polarisationsfilter för att kunna lyfta fram den molntussiga himlen. Effektsökeri? Ja, möjligtvis, men också ett sätt att fånga det ögat ser på kamerasensorns mer begränsade teknik.

Stordalen på vägen runt Stigtomta strutsfarm och skrot.

Jag tog några bilder som förstärker intrycket av en påbörjad höst. Vissnande växter och jordbrukens halmbalar är inte subtila tecken utan fullkomligen skriker ut höst.



Jag avslutar med en bild på en fantastiskt fin björkdunge som växer mitt emot gården Skogstorp. Jag har fotat den några gånger tidigare och även testat tekniken med att dra kameran nedåt i samband med exponeringen. Denna gång blev det nästan akvarell-likt. Jag har inte gjort mer än beskurit bilden lite, lite och lagt på lite kontrast.

Nu har han konstnärat lite grann...

Så fick det bli. Det första höstinlägget på fotobloggen. Ha en fortsatt härlig dag!

2 kommentarer:

  1. Lasse, mannen på allas läppar!
    Kul Lasse o välförtjänt att bli värvad till Lokalsportens bloggarteam! Ditt jobb för damfotbollen är värt en ännu större publik än idag!
    Kul också med en spännande utveckling av Lokalsportens koncept och en breddning framförallt, ska bli spännande att följa!!
    PS! Och dessutom med på stor bild i måndagens SN, men det gäller ju att smida när järnet är varmt... ;-)
    Kör hårt!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Jimmy! Jag var tvungen att leta upp en måndagstidning (jag fick ju ingen igår...) Man skulle kunna uttrycka det som så att SN-fotografen David Lundgren helt misslyckats med att sätta skärpan. Nu blev det Tove Almqvist i IFK Nyköping som av någon anledning hamnade i fokus och jag endast är ett suddigt blurr i bakgrunden... ;-)

      Radera