måndag 7 oktober 2013

Återbesök vid Brannäs våtmark

Söndagseftermiddagen öppnade upp för en promenad då jag också med mild övertalning kunde få med mig lite sällskap. Kul! De två äldsta döttrarna var upptagna på olika håll (jobb respektive läxor) men hustrun och de två yngsta döttrarna var inte snabba nog att säga nej så de stuvades in i bilen för en kortare resa ner till grannkommunen i öster. Jag besökte Brannäs våtmark i Oxelösund för första gången den 8/8. Dallrande varmt och jag var helt genomsvettig av promenaden med fotoryggsäcken på ryggen. Denna gång behagligare temperatur men långt ifrån kallt. Ett bra utflyktsmål för en fin höstdag helt enkelt.

Början av promenaden vid Brannäs våtmark, Oxelösund.

Jag har nog inte så mycket mer att berätta om Brannäs våtmark än jag gjorde i mitt förra inlägg. Sedan början av augusti har de bytt ut någon dammlucka och schaktat lite här och där. Mest markarbete verkar ha gjorts där det renade vattnet rinner ut i Östersjön.

Vy från utsiktstornet längst bort på promenadstråket vid Brannäs våtmark.

För rättvisans skull bjuder jag här ett par bilder på mitt promenadsällskap, de från början motsträviga döttrarna och den betydligt mycket mer lättövertalade hustrun.

Porträtt taget med macro-objektivet.
Hustru under tuggande av godisbit... :-)

Höstfärger fanns det. Mest i björnbärssnåren som kantar stigen men till viss del i träden också. Nu växer det en hel del ekar i området och de blir sällan spektakulära i sina höstfärger. Jag jagade lite motljusbilder och höstfärger på tillbakavägen och här nedan radar jag upp några av dem och sätter i och med det punkt för detta inlägg.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar