torsdag 3 oktober 2013

Ömsesidig höstomfamning

De senaste dagarna har bjudit sol. Förvisso frostiga mornar och rejält kalla solnedgångar men hög himmel. Och hösten omfamnar oss i all sin prakt. Och om vi förtränger det allt svalare utomhusklimatet och det flyktande dagsljuset bör vi kramas tillbaka. Det är ju en härlig årstid!



Jag har denna vecka tänkt slinka iväg en eftermiddag till Nävsjön för att flugfiska efter regnbåge. Har låtit dagarna rinna ifrån mig vilket ger mig lite dåligt samvete... Vem vet, ett ut tre är all värme borta, regnet börjar strila ner från en blygrå himmel och trädens färger ligger på marken och bryts ner av maskarna.



Det gick i alla fall bra att traska runt Åsby och Skillra direkt efter att jag kommit hem från jobbet idag. En promenad som tar en knapp halvtimme. Jag monterade vidvinkelzoomen och ett polarisationsfilter längst fram för att förstärka färgerna och ge himlen lite mer tryck i kulören. Dessutom gillar jag att experimentera med vidvinkelperspektivet då jag annars mest fastnat i macro- eller teleobjektivperspektivet. (Den första bilden i detta inlägg tog jag igår med teleobjektiv.)



Det går att ta macroliknande bilder också med vidvinkelzoomet även om närgränsen inte är särskilt bra.



När jag gick förbi Skillra i måndags lunch noterade jag att fodermajsen ännu inte var skördad men jag var säker på att det var dags när som helst. Nu har "när som helst" passerat, fodermajsen var skördad så när som på en bruten rad längst ytterkanten på gärdet.




Jag avrundar med en bild jag tog igår med teleobjektivet när yngsta dottern gungade på en av skolgårdens gungor. Egentligen helt misslyckad då kameran hittade fokus i de svävande hårtesarna. Men bilden hade något visst så efter en konvertering till svartvitt och en upplättning i tonerna kommer den här.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar