tisdag 29 oktober 2013

Tid för experiment med ljus

När vintermörkret sluter sig runt oss kan det vara läge att ta fram det konstgjorda ljuset och tillåta sig experimentera lite med detta. Annars finns det bara en väg att gå som fotointresserad och det är att köpa svindyra och ljusstarka objektiv och allra helst de nyaste kamerahusen som kan pressas ordentligt uppåt på ISO-skalan. Ljussättning behöver inte innebära så stora kostnader och jag skaffade mig några kameratillbehör som jag hoppas kan skänka både glädje och ljus i tillvaron!

Ljussättning

Ovanstående bild, som för övrigt är ett stearinljus Halloween style, är fotograferat med mitt macroobjektiv. Längst ute på objektivet satt en nyinköpt ringbelysning från Dörr. 80 dioder ger bra ljus upp till ett avstånd av 1 meter. Perfekt för macrofotografering och jag ska i framtiden testa om det funkar att använda när vattendroppar fotas. Någon vitbalansering sägs inte vara nödvändig då det är hyfsat nära dagsljus i färgtemperatur.

Ett något roligare och flexiblare tillbehör jag skaffat är en radiosändare + mottagare jag köpte för att styra min externa kamerablixt. Jag har sedan flera år tillbaka en blixt men den har jag endast kunnat använda monterad på kameran. Nu kan jag med ytterligare ett extra tillbehör sätta den på ett studiostativ och använda ett paraply för att sprida och diffusera ljuset samt placera det på lämpligt avstånd från motivet och kameran. Perfekt då hela kedjan av elektronik är oberoende av "två-hål-i-väggen" vilket annars är fallet med mina enkla studioblixtar. Dessutom är inte radiotekniken känslig för om det skulle råka vara lite för ljust när man vill fjärrutlösa sina blixtar (vilket ställer till det om man använder IR-teknik.)

Lovisa hemma i vardagsrummet.
Anita läser läxor med Lovisa och Alva tittar på bilder i kompaktkameran.

De två ovanstående bilderna är tagna med kamerablixten på ett stativ snett till höger och ca 1,8 meter upp. Ett halvgenomskinligt vitt paraply har antingen genomlysts eller reflekterat ljuset. Denna uppsättning skulle kunna användas även utomhus för att lätta upp skuggor eller belysa ett motiv i skugga. Smutt.

Jag avslutar med en bild där jag lade kamerablixten på golvet och riktade den snett uppåt. Här är det fritt att experimentera tycker jag då man kan placera en blixt både här och där för att få effekt i bilden. Nu skruvade jag en del med bilden i Lightroom efter exponeringen men ljussättningen är huvudsaken i denna bild. Möjligtvis bidrar Idas ansiktsuttryck också... ;-)

Ljussättning snett underifrån.

Bilderna i detta inlägg är tagna med min 50D som jag skäller på då och då. Egentligen är det en mycket kompetent kamera, rejäl och funktionell samt dugligt snabb. Dess största nackdel är nog ett snabbt avslöjat brus redan på låga ISO. Tyvärr. Men den har varit min kompis under några år vid fotbollsplanerna och jag vet ganska väl kamerans styrkor och svagheter. Till syvende och sist är det fotografen som är den största begränsningen, i alla fall i mitt fall!

2 kommentarer:

  1. Rolig läsning, och visst är det en bra tid att experimentera med ljussättning av olika slag nu den här årstiden. Jag tycker det är väldigt svårt med blixtar, har nu i och för sig bara den som sitter på kameran och den ger ett fruktansvärt ljus (tycker jag) så därför används den i stort sett aldrig. Kanske kan det vara roligt att skaffa externa blixtar av ngt slag... hm, har du något bra tips? Allra helst använder jag förstås befintligt ljus, men det vore himla roligt att lära sig utnyttja andra ljuskällor också, förstås. Gillar den sista bilden du tagit, känns spännande och mystiskt på nåt sätt. Och ansiktsuttrycket gör helt klart en hel del för bilden :)

    SvaraRadera
  2. Jag delar din uppfattning att det är svårt med blixtar. Mycket fipplande med inställningar och annat om man vill kliva ut ur helautomatiken.

    Min Canon 50D har inbyggd blixt medan mina andra kameror saknar detta. Faktum är att jag ändå har viss nytta av den inbyggda blixten ibland för att lätta upp skuggor i ansikten när jag fotar utomhus. Den blixten har jag trots allt med mig!

    Jag köpte tidigt en Canon Speedlite 430EX, som är en extern blixt. Inte heller den har jag använt så ofta. Men nu när jag köpte en separat radiosändare till kameran och en mottagare till blixten kan jag ju placera blixten lite var jag vill och då blev det plötsligt mer intressant! (Jag köpte Hähnel Tuff TTL, inte jättebilligt men i mitt fall överlevnadsbart.)

    Sedan ett par år äger jag ett riktigt billigt "studioset" från Dörr. 2 studioblixtar med stativ, paraplyer och en softbox. Tillsammans med en enklare IR-sändare och en bakgrund har jag testat och lekt med studioljus några få gånger. Grejorna är billiga för att de är i plast och håller inte så bra men duger utmärkt för att lära sig grunderna genom "trial and error"-metoden. Problemet är att studiobelysning tar lite plats (både uppmonterat och nedpackat hemma.)

    Jag tycker själv att det är fullt tillräckligt att lära sig använda det naturliga ljuset. Men samtidigt är det lockande att åtminstone prova på att ta kontroll över ljuset och manipulera det såsom man gör med blixtar. Billigast och flexiblast blir det nog om man kan tänka sig jobba med externa blixtar till kameran. En sida som alltid brukar dyka upp i dessa sammanhang är http://www.strobist.blogspot.se/ och där kan man fördjupa sig hur mycket som helst!

    SvaraRadera