lördag 30 november 2013

En efterlängtad långpromenad

Vad skönt det var att ge sig ut under den tidiga lördagsförmiddagen. Solen sken, det var ett par, tre minusgrader och luften var frisk. Jag längtade efter en längre promenad än den halvtimme jag brukar sno ihop under vardagsluncherna. Och sedan kom jag på att det var flera veckor sedan jag senast gick den s.k. Salingerundan. På med mössa, handskar och en rejäl jacka och sedan iväg. Kameran var med, förstås, och på den satte jag som vanligt mitt macro. Frosten och solskenet lockade till glimrande närbilder.

Grannens häck. Ja, precis, den sortens häck, den med höstfrost.
De fallna löven har tappat all färg som påminner om liv.
I hasseldungen lyckades en ros (?) hålla fanan högt fortfarande.

Jag märkte efter 20 minuter att jag klätt mig alldeles för varmt. Solen, så svag den än är i slutet av november, värmde en del och det var helt vindstilla. Av med mössa och handskar och ner med dragkedjan i jackan. Det tog ytterligare 20 minuter och sedan var handskar och mössa på igen och jackans dragkedja uppdragen. Solen gick i moln och det började blåsa. Inte hjälpte det att jag av promenaden fått upp värmen...

Den dikade bäcken skär genom gärdena bakom Stora Ramshult.
Frosten biter sig fast på grässtråna.

Jag var nöjd med de få bilder jag tagit. Lite läckert ljus, en del bilder nästan monokroma utan att jag fixat något med dem. När jag kom till Kavlinge så såg jag de fina höstastrarna som jag fotat för någon vecka sedan. Nu var de inte i sin bästa form längre!

Höstastrarna har tvingats kapitulera.

På en mur växte en murgröna (kan jag misstänka) som trots sin djupgröna färg får bli en svartvit konvertering idag. Jag tyckte frostens vita kanter och mönstret i bladen kom fram bra i svartvitt denna gång.

Murgröna i svartvit tappning.

Jag har en eftermiddags sportfoto kvar att redigera. Onyx innebandydamer spelade i Ramdalen under eftermiddagen och jag passade på att göra en matchfotografering till min blogg på lokalsporten.se. Vi nöjer oss här och jag tackar för denna gång.

2 kommentarer:

  1. Vi som bor i den stora(!) staden vid vattnet har knappt sett frosten ännu denna höst/vintern. Inte för att man är ledsen för det men lite nu till adventstid hör väl till.
    Får helt enkelt titta på din blogg Lasse!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Frost=inlandsproblem. Men blåste det på er i "storstan vid vattnet" under söndagen? Hemma hos oss i Stigtomta blåste det så pass att inlandsisen flyttade sig några meter... ;-)

      Radera