fredag 1 november 2013

Linköpingsutflykt

I samband med att jag skulle hämta hem mina två kamerahus som varit på service i Linköping passade delar av familjen på att göra mig sällskap. Utmärkt då det också är höstlov denna vecka. Hustrun tog en semesterdag under fredagen och hotellnatt bokades mitt i centrala Linköping. Vi följde slaviskt mobiltelefonens navigeringsinstruktioner för att hitta fram, och det var en hjälp som behövdes då Linköping inte är den lättaste av orter att vara bilist i. Däremot tycks stadens alla cyklister tro att de äger förkörsrätt i alla situationer...

Nåja, kanske borde jag hitta bättre i Linköping. Under åren 1984 och 1985 gjorde jag min värnplikt på I4. Sedan länge nedlagd som många andra regementen i vårt avlånga land. Nu for jag inte runt i stadskärnan bara för att jag bodde kvar på luckan i veckorna, därtill fanns inte varken intresse eller pengar för en fattig yngling. Det sades bland mina lumparkompisar från orten att utelivet var "intressant" men det baserade de på det faktum att det framförallt fanns en sjuksköterskeutbildning vars elever huvudsakligen var av kvinnligt kön. :-/ Idag är militärerna borta från Linköping men den har växt som studentstad.

Hotellet vi bodde på. Mitt i smeten.
Allhelgonahelgen står för dörren och torghandeln visade det tydligt.
Lovisa och Alva i talarstol

Torsdagskvällen innebar en god måltid på lokal och sedan ugglade familjen på det stora och väl tilltagna hotellrummet. Regn och rusk på utsidan av fönstren. Fredagsförmiddagen bjöd bättre väder och efter en rejäl hotellfrukost spatserade vi i innerstan ett par timmar. Det mest synliga turistmålet måste vara domkyrkan och vi klarade av de hundratal meter som avståndet var mellan hotellet och kyrkan utan gny och gnäll. Jag är långt ifrån troende eller kyrklig men kan ändå fascineras av byggnadskonsten och ansträngningarna för att skapa ett rum där religionen och prästerskapets makt en gång kunde växa och frodas.

Linköpings domkyrka
Linköpings domkyrka
En mindre och nyare kyrkorgel i främre delarna av domkyrkan.

Vid lunchtid bestämde vi oss för att ta bilen till Gamla Linköping. Vi hann gå runt i en knapp halvtimme innan himlens portar öppnade sig. Kanske var det kyrkobesöket som frammanade dessa droppar, jag undrar om min misstro ställde till det så direkt? Det var omöjligt att hålla sig torr ens under paraplyet! Och därmed satte vi punkt för Linköpingsutflykten.

Torget i Gamla Linköping
Gränd i Gamla Linköping
Regn i Gamla Linköping

Jag kan inte bjuda på några kalasbilder från Linköping i detta blogginlägg men jag är i alla fall glad att ha återfått mina två kameror. Och som jag kan se fick de bort det allra värsta dammet från sensorerna. Det får bli några fler bilder mot himlen eller liknande med vidvinkelobjektivet för att avslöja eventuellt kvarvarande dammkorn.

4 kommentarer:

  1. Gamla Linköping är ett mycket trevligt område att vandra runt i och staden i sig har väl också en viss charm, men Norrköping känns mer spännande.

    Hälsar en f.d. värnpliktig på A1 och visst Lasse, visst minns man tjejerna på sjuksköterskeutbildningen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Linköping har i mina ögon en stadskärna vilket Norrköping saknar. Sedan har väl de gamla stämplarna på dessa två konkurrent-städer suddats ut en aning då framförallt Norrköping inte längre kan stämplas som en "arbetarstad" (det finns ju inte kvar några större industrier där...) Linköping å sin sida lever väl till viss del på sin teknologistämpel fortfarande även om flyg- och militärindustrin inte har lika hög profil.

      Nu hann vi inte med att ta en sväng förbi det gamla regementsområdet. Jag lär inte känna igen mig alls eftersom jag tror det byggts och exploaterats i det området.

      Radera
  2. Farsan gjorde lumpen vid T1 Svea Trängkår 1950-1951.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om jag inte minns fel hade T1 avvecklats redan 1984 när jag ryckte in. Och det är väl bostäder idag, kan jag tro.

      Radera