torsdag 26 december 2013

Fortsatt snöfritt

Nu har vi snart skuffat oss förbi julhelgen. Annandag jul ska ägnas åt promenader, bandymatcher (?!) eller engelsk ligafotboll. Jag har inte riktigt blivit feberfri ännu och nu är det bihålorna som sätter käppar i hjulen men å andra sidan var det omöjligt att sitta inne och glo ännu en dag när solen tittade fram under förmiddagen. Frosten hade lämnat några vita spår efter sig i den vissnade växtligheten och det är det mest vinterlika vi sett här på länge. Kameran, makro-objektivet och jag tog en promenad runt skroten och det blir en runda på en timme och en kvart. Många fler än jag passade på att vara ute och suga ner frisk luft i lungorna, skönt att vädra ur glöggångor och stearinljus-os.

Torrt gräs i motljus med Skillra i bakgrunden.

Julhelgen är fortfarande en av de högtider som får vara någorlunda ifred från de sociala medierna. Åtminstone om jag tittar i mitt flöde på Facebook, Twitter och Instagram. Och om det är någon som inte kan låta bli (vilket det naturligtvis är) så känns det inte alls angeläget att ta del av. En julhälsning i inledningen av storhelgen är trevlig att ta del av men annars är jag inte speciellt road. Eller är det bara jag...?

Kaktus? Nej, tistel i vardande.
Och här är vi i andra änden av tistelns liv!

Fågelbordet på framsidan av huset fortsätter leverera. Det var ett verkligt lyckodrag att flytta det från baksidan av huset för nu kommer det grönfinkar, domherrar, svartmesar och steglitsar som alla blandar upp sig med de vanligare blåmesarna, talgoxarna, pilfinkarna och nötväckorna. Steglitsarna är kvar här så länge det inte blir mer vinter för då drar de tydligen söderut. Några bilder? Nej, men någon gång kanske jag försöker sätta mig tillrätta för att fånga gästerna med kameran.

Frost i gräset får duga som vinterbevis.
Frostnupna och skrumpna blad på nässlorna.

Jag laddar upp för att sätta mig med nästa blogg. Ska skriva ihop några rader och presentera ett urval av fotbollsbilder på lokalsporten.se till läsarna av min blogg Nyköpings Damfotboll. Tyvärr har damfotbollen åter hamnat i skottgluggen för en obalanserad och emellanåt omogen debatt om jämställdhet där respektlösheten bland nättrollen fortfarande förvånar mig. Jag håller mig ifrån denna debatt men lider med de pionjärer som inte för så många årtionden sedan stått på barrikaderna men nu får upptäcka att ingenting hänt under dessa år.

Du vet vid det här laget att detta är ett av mina favoritmotiv... ;-)

Jag avrundar med en bild jag tog igår kväll. Det är inte ofta stativet är utomhus och denna gång kom det säkert 15 meter utanför hemmets dörr. Jag behövde ett stativ till den tänkta bilden då jag var ganska säker på att jag inte kunde hålla kameran helt still i händerna under de 10 sekunder som behövdes i exponeringstid.

Hemmet i julskrud.

2 kommentarer:

  1. Skönt att höra att du mår bättre. Jag skulle också behöva ta ut stativet, tyvärr så är det trasigt. Funderar på om man kan köpa en gorillapod och fästa på tex. cykelstyret.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En gorillapod ska, vad jag förstår, vara väldigt stark och praktisk. Har själv funderat på en sådan några gånger men sedan slagit det ur hågen. Mitt stativ är jättebra men hemskt otympligt. Trots att jag har en bra bärväska skulle jag inte vilja ha det med mig ut på några längre äventyr. Det får komma till användning inomhus istället :-)

      Radera