söndag 15 december 2013

Svårt

Nu är det svårt. Faktiskt helt omöjligt. Det är till och med så att jag kan sträcka mig så långt att jag nog önskar lite snö i omgivningarna. Hur mycket jag än försöker så kan jag inte hitta tillstymmelse till foto-inspiration när himlen är blytung och dagsljuset är så svagt. Jag har i helgen tagit långpromenader med kameran både under lördagen och söndagen och endast kommit hem med några få och gräsligt tråkiga bildfiler i kameran. Usch.

Tuijan hemma på tomten säger det mesta om vädret just nu.

Den senaste positiva fotoimpulsen jag fått är av alla de fina kvällsbilder som tagits av andra där de med stativ och stadsvandring fångat belysningarna som är uppsatta nu inför jul. Snyggt som tusan men trist att försöka sig på hemma i Stigtomta där villagatorna inte direkt erbjuder samma fond och lyster. Nej, nu skrapar jag i botten.

Roligare julbelysning än så här blir det inte i Stigtomta...
Inte ens enarna i hagarna ser särskilt skojiga ut.

I soluppgången fanns en smal lucka i molntäcket längst horisonten i öster. Den lockade ut mig "tidigt" idag (soluppgången är ungefär klockan 08.45 just nu och här i Södermanland) men när jag promenerat en dryg halvtimme började det naturligtvis att regna. Nåja, promenaden i sig fyller också sitt syfte och det var skönt att röra på sig.

Stigtomta är på väg att få fiberoptisk bredbandskoppling till internet.

Jag greppar den stämning som istället går att få inomhus just nu. Adventsljusstakar, glögg och pepparkakor, en ökande förekomst av julrelaterade pryttlar och allt otåligare julklappssjuka döttrar. Det räcker långt!

En bild taget på dagen för två år sedan.

6 kommentarer:

  1. Jag håller med till fullo. Inspirationen finns inte någonstans så här års och med nuvarande vädersituation. Kyrkgranen var ju ståtlig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo du, den kyrkgranen är huggen i kolsvarta natten. Smal i båda ändarna och något deformerad på mitten. :-)

      Radera
  2. Ja, nu är det inte kul...
    Mörker, regn, mulet, och mera regn och mörker, usch o fy.
    Har några blogginläggsidéer för de närmaste veckorna men tyvärr hänger även de på vädret. Lite snö skulle nog lätta upp som sagt. Och nu blir det även ett break i den lokala sporten över julen, hur ska man stå ut?
    Hjälp...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man får stå ut genom att fira jul och nyår helt enkelt! :-)

      Radera
  3. Visst längtar man efter snö Lasse.
    Denna mycket gråtrista helg vi just upplevt skapar allt annat än julstämning. Nu har vädergudarna en vecka på sig att skapa julstämning, för visst vill man kunna fota ett vinterlandskap med nysnö och klarblå himmel innan julmaten intas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är generellt och kategoriskt emot snö. Har ingen glädje eller nytta av den alls. Men när det är så här trist ute skulle den liva upp en aning. Nu tror jag tyvärr inte ens att vi kan glädja oss åt frost i gräset när julhelgen nalkas... :-/

      Radera