tisdag 21 januari 2014

Djuren vid Ulvstorp

I änden av min promenadväg tornade en gård upp sig. Där bland snöflingorna visade sig en varningsskylt med en häst på. Och uppe på toppen av en liten kulle såg jag siluetterna av vad jag först trodde var ett stim hästar. Nåja...

Den är suddig, jag vet, men jag behöver bilden för att illustrera var jag hamnat.
Hästvarning vid Ulvstorp. Mindre rolig vägkäpp mitt i bilden...

Även om det såg lite ruggigt ut i nysnön så är jag säker på att både kossorna och hästarna tyckte att det var ganska skönt ute. De såg alla ut att vara vana vid att gå ute i kylan eftersom pälsarna var täta. Men vad vet jag, jag är ingen tamboskapsexpert.


Nyfiken och observant
En bit ner till gräset

Djuren var nyfikna på vem det var som kom längst vägen. Kanske är det skillnad mot hur hästarna och kossorna har det utanför Stigtomta eftersom där är vi ganska många som varje dag rör oss utanför djurens beteshagar.




Bilderna på djuren i snöfallet fick lite extra krydda av den snö som lade sig på kossornas och hästarnas ryggar och huvuden. Den vintriga omgivningen gör sitt till. Jag tyckte det blev bra bilder, lite åt det mysiga hållet, men det kanske bara är jag...?

Alla tre hästar på samma bild.

Jag laddar nu de kameror jag har, putsar upp optiken och gör mig redo för en monsterweekend med inomhusfotboll. Gästabudsbollen spelas under torsdag-lördag och jag gör mig redo för lördagens damturnering samt slutspelet för damer och herrar vilket pågår från 08.00 till 21.00. Hur kul som helst men det tar på krafterna att fokusera en hel dag (inte bara med kameran utan också med anteckningar, bloggande, sociala medier m.m.)

4 kommentarer:

  1. Här var det många fina djurbilder, snöfallet hjälper till lite. Vägkäppsutsättarna verkar strunta totalt i oss fotografer!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jo, de där ilsket lysande vägkäpparna är ett fotogissel men hyfsat praktiska när man är ute och åker på småvägarna. Kunde kanske ha klonat bort pinnskrället på bilden, men det är ett förskräckligt besvär för en bild som i detta fall "endast" är en översiktsbild. Jag biter ihop, gnäller lite offentligt och låter det sedan bero... ;-)

      Radera
  2. Som svar på din fråga så är det ett gömsle och en åtelplats dit rovfåglarna söker sig till genom att de får mat där som bonden lägger ut efter jakt...han har jaktgäster och då blir det lite rester över ibland som vi får...och det är ett långsiktigt projekt som jag nu är inne på trejde året...och det är många timmars arbete som ligger bakom att de nu har hittat dit...samt att det är många timmars sittningar som ligger bakom en sådan bild...oftas händer inget...man kan sitta en hel vecka utan att något händer och så helt plötsligt händer det ...och ögonblicket är över på några sekunder...så ibland är det slitigt när det inte händer något...tröstlöst och då brukar vi roas oss med småfåglarna och nötskrikorna...men all väntan bliver värt då man får såna här bilder och i år har vi också haft kungsörnar tre stycken vilket har livat upp tillvaron...och de är väldigt sällsynta här i Sörmland inte i luften kanske...där kan man se en och annan men på en åtelplats så som vi haft är det mer sällsynt.

    Steffe

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för ett utförligt svar. Jag har förstått att det handlar om åtel och tonvis med tålamod. Riktigt kul att det belönat dig med så oerhört fina bilder!

      Radera