måndag 6 januari 2014

Trettondagen bjöd på några soltimmar

Några riktigt sköna timmar mitt på dagen var vad vi sydsörmlänningar bjöds på under trettondagen. Kanske såg det lika bra ut även på andra håll i vårt avlånga land, men det iddes jag aldrig ta reda på, jag var nöjd med att hålla mig på hemmaplan! Det blev inte bara en promenad idag utan även hantering av en kubikmeter färdighuggen björkved. Hämta med släpkärra och få in i vedboden. Det tar sin tid även när man hjälps åt. Jag tog en minipaus i arbetet när jag insåg att det fanns några bilder att hämta hemma på tomten när solen så välvilligt lyste upp de små detaljerna.

Rhododendron. En av de två buskar som lever, den tredje tycks ha dött...
En liten ek som står i kanten av skogsdelen på tomten.
Några nypon är fortfarande röda, andra är helt kolsvarta.
En vattendroppe längst ut på en lönnkvist.

Nu gick naturligtvis solen i moln innan jag hunnit fram till den vildsådda berberisbusken. Synd, eftersom bären är så intensivt färgglada. Men det får bli en bild i alla fall!

Berberisbären lyser upp i trädgården.

Häromdagen skrev jag att kaprifolen fått för sig att skjuta ut små gröna blad. Även om den står i skuggan på norrsidan av huset. Men när temperaturen håller sig konstant över nollstrecket kanske det inte är så konstigt att vissa saker visar tecken på liv i odlingarna?

Kaprifol.

Jag har lite svårt för att använda taggen/etiketten "vinter" på inläggen i bloggen just nu. Men enligt kalendern är det onekligen vinter, i alla fall om vi ser till månaderna vi är i för närvarande. Det hojtas om kyla och kanske också lite snö den närmaste tiden så det blir väl till att leta fram långkalsongerna igen.

2 kommentarer:

  1. Lite vårkänslor den korta tid solen var framme idag. I skrivandets stund smattrar dock regnet mot rutan.

    Berberisbär. Tack Lasse. Frugan och jag såg flera buskar på vår promenad idag och vi kom inte på vad växten heter.
    Synd att kameran låg kvar hemma, för regndropparna som glänsre på de små bären hade utgjort ett fint motiv, precis som dina ovan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Berberis, den elaka häckväxten med sylvassa taggar. Jo, det fanns gott om dessa buskar på Högbrunnsskolans skolgård och där var man naturligtvis tvungen att springa runt och sticka sig. Senare i livet, som sommarjobbande gymnasist, lärde jag mig att dessa taggar satt ordentligt i fingrarna när man rensade ogräs hos alla HSB-föreningar runt om inne i Nyköpings centralare delar.

      Men de är vackra att titta på! Under hösten är berberis en vackert färgad buske då de små bladen skimrar i äkta höstfärger.

      Radera