måndag 20 januari 2014

Vinterlandskap

Torsdagen den 9:e januari regnade det på tvären och vädret påminde mer om höst än den vinter vi trots allt har enligt almanackan. Skiftet till vinterväder inträffade under fredagen den 10:e då det plötsligt blev någon grad kallare och den nederbörd som föll förbyttes i färg och form. De återkommande resorna i jakt på den "perfekta" inomhushallen har med andra ord även denna vinter inneburit värsta tänkbara väglag. Förra lördagen var det premiär för fotbollsträningarna i Björkvikshallen och den följdes upp i lördags med träning nummer två.

Stolplock

Med ovanstående text har jag både satt dagens bildtema och gett en anledning till varför bilderna är tagna längst grusvägarna utanför Björkvik. När jag tidigare år antingen själv varit aktiv som ledare under hela träningen eller suttit bland övriga föräldrar och druckit kaffe så är upplägget i år att jag har en mindre roll ute på hallgolvet i samband med uppvärmningen och därefter har jag utrymme att ta den dagliga fotvandringen.

Jakttorn. Oisolerat.

I lördags var det om möjligt ännu uslare väglag än under premiärresan. Några minusgrader och ett idogt snöande. Snöflingorna stördes inte av någon vind på sin färd ner mot marken vilket gav ett landskap som inbäddades i vitt ludd från topp till tå. Faktiskt ganska vackert, även i mina icke-vinter-älskande ögon.

Vinterväg

Jag hamnade i samma vägskäl som förra helgen men valde denna gång att hålla höger. Oh, ett vågat val, otrampad mark och rakt ut i ingemansland. Jag vill påstå att jag blev belönad, det var minsann lika fint åt höger som vänster (se bilderna från förra lördagens promenad.)

Snökrona på nyponklase

Jag närmar mig den punkt då jag kan säga att mitt nyligen inköpta 135 mm-objektiv har blivit en sann vän. Nu börjar jag komma underfund med brännvidden och vad objektivet kan åstadkomma om jag ger det rätt förutsättningar. Enligt många är det ett av Canons allra bästa. Jag behöver lite mer tid för att vara i hamn men det närmar sig!

Taggtrådshärva
Stenbumling i beteshagen

Så länge snön är nyfallen och det fortsätter att vara kallt klarar jag mig. Men jag inser att jag behöver leta reda på broddarna till skorna snart. Redan nu kan det fläckvis vara halt men då beror det på att en plog eller ett traktordäck polerat upp snön på marken. Jag blev liksom lite tillvand på dessa pensionärstillbehör under förra vårvintern och måste erkänna att broddar har vissa positiva egenskaper.

Slingrande vattendrag genom landskapet. Konverterade denna till svartvitt.

Min lördagspromenad genomfördes under eftermiddagen och ljuset flyktade allt mer. Vid vändpunkten (som föll sig naturligt och inträffade efter ca 30 minuters traskande) fångade jag några bilder som visas i ett kommande blogginlägg.

Gärdesgård som de ska se ut!

Snöfallet och den mulna himlen bidrar till att bilderna är något färg- och kontrastlösa. Själv har jag inget problem med detta utan tycker att det blir ganska vackert och återhållsamt. Men visst är det stor skillnad mot en midsommarbild på en rödklöver mot en djupgrön bakgrund.

Annorlunda grind

Vis av tidigare erfarenheter såg jag till att endast göra fyra utfallssteg med fotbollstjejerna (de fick naturligtvis kliva på mycket längre.) Nu slapp jag den sträckning som drabbade mitt högra lår förra helgen.

Vinterlandskap

Jag sätter punkt för detta inlägg och ber dig hitta tillbaka om någon dag då jag presenterar de djur jag träffade på vid vändpunkten för min Björkvikspromenad.

Snöfall på pinne

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar