söndag 16 mars 2014

Sällskapspromenad

Lördagen bjöd inte något himlastormande fint vårväder även om solen mestadels lyste på oss. Jag hade inte ens tänkt ta någon fotorunda men så blev det i alla fall. Nu tog jag det inte "seriöst" utan valde en kombination av kamera och objektiv som jag i stort sett aldrig använder. Jag gör så ibland för att få variation och utmaning; ska det gå att få till en endaste vettig bild med vald utrustning?

Stensöta i marssolens sken.

Idag tillåts solen skina från en molnfri himmel. Den hårda vinden och det faktum att det bara är ett par plusgrader gjorde promenaden till en mer vintrig upplevelse än vad som önskats. För att påminna om att vi trots allt har en sjysst vår slänger jag in nedanstående bild som är tagen på dagen för ett år sedan:

Hemmavid för exakt ett år sedan. Fortfarande full vinter!

Söndagsförmiddagens promenad blev en arrangerad familjerunda. En sällskapspromenad! Hustru och de två yngsta döttrarna samt en kompis till minstingen. Barnen sattes på cyklar. Trots skarpa förmaningar om värmande kläder, som delvis ignorerades, kom klagolåten igång under andra hälften av rundan då vi hade motvinden piskande i ansiktena. Mycket frisk luft fick vi i alla fall när vi tog oss runt Skillra, skroten och strutsfarmen.

Minusgrader under natten och dagens första timmar.
En vårdetalj i motljus.

De cyklande barnen fick chansen att köra bajsslalom där hästarna hade lämnat sina spår med någon meters mellanrum. Hellre lite hästskit på vägen än all denna hundskit som ligger i vägkanterna. På en luktskala är i och för sig all kattskit hemma i rabatterna allra värst. Färsk rävskit kan placeras helt utanför bortre änden av skalan men den är å andra sidan inte direkt vanlig... Varför kom jag in på detta egentligen?

Snödroppar och krokus är idiotsäkra vårtecken.
En inte allt för vanlig syn runt om i världen. Strutsar i en gammal ladugård.

Jag laddar bokstavligen om batterierna just nu. Ska snart ut i de kalla vindarna igen, denna gång ska jag stå still bredvid den öppna yta som en fotbollsplan utgör för att följa en träningsmatch i fotboll. Ljuset är i alla fall ingen bristvara idag utan snarare tvärtom när det blänker och reflekteras i den konstgjorda plastgräsmattan.

Delar av familjen på vägen nedanför Skogstorp.
De cyklande barnen som vid det här laget var helt genomfrusna.

Jag önskar dig en fortsatt förträfflig söndag!

4 kommentarer:

  1. Fina bilder från promenaden. Speciellt den sista tilltalar mig, balans i kompositionen och "spänning" med djupet bakom den skarpa horisontlinjen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den sista bilden kunde blivit ännu bättre men jag såg det sekunderna för sent. De två yngsta tjejerna cirkulerade där uppe på krönet och utgjorde ett bra motiv mot himlen. Men nu fick jag istället den tredje cykeltjejen som komponent och det var kanske inte så illa det heller...? :-)

      Radera
  2. Härlig vinterbild. Det är så vi alla vill uppleva en äkta svensk vinter, eller...?
    Blåsippor, nässelfjärilar, krokusar...Det riktigt doftar vår.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Stefan! Jo, naturen spritter av liv just nu och därför var det extra kul att plocka fram en ett år gammal bild som berättar på ett tydligt sätt hur mycket senare våren kom till oss ifjol.

      Radera