lördag 26 april 2014

I alla fall lite annorlunda

Idag har jag mer eller mindre hållit i en kamera under huvuddelen av de ljusa timmarna. Det känns i alla fall så nu när jag sitter här sent på lördagskvällen och går igenom bildmaterialet. Redan under tidig förmiddag fick kameran följa med på en långpromenad som tog mig runt Salinge.

Syrén vid Klockarbol

Jag hade mitt 135 mm-objektiv på kameran och en av dess styrkor är det korta skärpedjup som kan uppnås tack vare den stora maximala bländaröppningen. Men idag försökte jag tänka lite annorlunda. En blurrig bakgrund har jag liksom visat tusentals gånger tidigare. Genom att minska bländaröppningen försökte jag få fram mer av bakgrunden än en jämnfärgad slöja.

Björkarnas små blad och hängen med kyrkan i bakgrunden.

Jag köpte för någon vecka sedan några gråfilter och ett par polarisationsfilter till de filterdimensioner där jag saknade detta. Men det var en chansning för de var verkligen billiga. Och njo, skärpeförlusten finns där så de bryter nog inte ljuset helt korrekt. (Jag köpte filtren från ett ställe där jag framförallt var ute efter ett mobiltelefonfodral.)

Vårbruket är i full gång och det är torrt så det dammar.

Jag valde ett polarisationsfilter framför objektivet idag. Det kom inte till jättestor nytta men i några av bilderna i dagens inlägg gör det i alla fall skillnad.

Skärpan sitter på ett av husen vid Kavlinge långt där i bakgrunden.

Här nedan kommer i alla fall ett par mer traditionella bilder. Åtminstone sett till vad jag brukar få ur mig med ett macro, mitt 135 mm-objektiv eller med normalobjektivet och en mellanring.

Lönnlöven i lövsprickningen är spännande skapelser.
Snart är magnolian fullt utslagen.

Efter hemkomst blev det lite bråttom för att göra sig i ordning för eftermiddagens fotbollsäventyr. Yngsta dottern skulle spela en cup med sina lagkompisar i grann-länet så vi drog ner till Åby utanför Norrköping. Där hade jag med mig en kamera och mitt "vanliga" fotbollsobjektiv, mitt 100-400 mm-teleobjektiv.




Det är så härligt att se barnens oförställda fokus och glädje när de spelar fotboll. Men jag hade inte bara tjejerna födda -05 att titta till utan jag lämnade tillfälligt familjen i Åby och åkte till Norrköpings södra stadsdelar för att bevaka en damfotbollsmatch i Smedby.

IFK Nyköpings Julina Andersson och Smedby AIS Simona Ågren i kamp.

Som du ser blev det en dag full med fotografering (och efterföljande bildredigering.) Det kommer en ny dag imorgon och då lär min nästan kala skalp få ännu mer sol på sig... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar