söndag 25 maj 2014

Rött & rutigt

En liten notis i lokaltidningen för en tid sedan fick mig av någon outgrundlig anledning att anteckna i min kalender att lördagen den 24/5 kl 10.00 var det samling vid Ica hemma i byn för veterantraktorerna i bygden. En runda med stopp för fika skulle sedan företas i utkanterna av Stigtomta och hela rallyt beräknades pågå i ett par timmar. (Det sades att de bl.a. skulle åka förbi både strutsfarm och skrot, vilket är platser väl bekanta för trogna bloggläsare.)

Samling för veterantraktorerna bredvid Ica i Stigtomta

Jag såg chansen att få fotografera något jag sällan gjort tidigare. Mina kunskaper om traktorer är starkt begränsade, faktiskt helt obefintliga. Är det gröna traktorer står det oftast John Deere på dem men är de röda kan det vara i stort sett alla andra märken. Tror jag.

Grålle. Mer klassiskt än så här blir det inte!

Som uppvuxen på bonnlandet borde jag kanske haft möjlighet att någon gång köra traktor. Nej. Det närmaste jag kommit i vuxen ålder är att jag ägt en Volvo (S80.) Men en liten dröm att ha en traktor ståendes för diverse sysslor har säkert många av oss haft. I alla fall vi män.

Främre raden veterantraktorer

Jag tyckte i alla fall att det var rysligt trivsamt att gå och titta på traktorerna innan de gav sig iväg på sitt rally. Jag var inte heller ensam om att vara nyfiken. Det fotades en del och fler än jag gick runt och tittade på allt från traktorer i originalskick till de som var totalrenoverade och i nyskick.





Det fanns en person på plats som kan kallas rally-general. Sören Jansson har ett stort intresse av gamla traktorer och även om det är Bolinder-Munktell som mycket handlar om på fritiden är det John Deere som gäller under arbetstid.

Sören Jansson hälsade alla välkomna och förklarade vad som skulle hända

Jag träffade också en granne från förr. Gunnar Eriksson var min närmaste granne under åren i Bränn-Ekeby. Han har själv hunnit bo i Stigtomta och har barn och barnbarn i denna pärla och metropol.

Gunnar Eriksson

Om den röda färgen dominerade bland traktorerna var det rutigt som gällde för de medföljande förarna. Det verkar vara någon form av modefluga som gått mig förbi.





Här följer ytterligare några traktordetaljer. Jag fotade med mitt 135 mm-objektiv och valde oftast kort skärpedjup för bilderna.




Om man ska döma utifrån de följande två bilderna var det stor åldersspridning på förarna. Jag är dock tämligen säker på att flickan endast satte sig för att testa hur det kändes bakom ratten på den stora traktorn. Den äldre gentlemannen däremot var definitivt med och körde!




Nu är ju traktorer inte gjorda för att stå stilla och glänsa i solgasset. De ska rulla och jobba. Och för att fånga karaktärsdragen i traktorernas ljudbild filmade jag några sekvenser med mobiltelefonen. Se till att skruva upp ljudet när du tittar på filmen, det är traktorerna värda!




Ha en fortsatt trevlig dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar