söndag 15 juni 2014

Bråda dagar

Jag slår mig förnöjt på bröstet och klappar mig själv på axeln eftersom jag nu äntligen klippt de häckar och buskar som ska vara ansade till midsommar. Det är tur att vi har så många timmar ljus på dygnet just nu eftersom det gör oss mer aktiva. Det är mycket som ska hinnas med under juni och inte förrän efter midsommar brukar det ebba ut. Det är min erfarenhet i alla fall.

Hemma i trädgården blommar paradisbusken så fint

Jag suckar lite för mig själv när jag flänger omkring i trädgården med gräsklipparen, häcksaxen och räfsan. Det är en lättskött tomt men tiden räcker inte till att njuta av den. Annat var det för ett år sedan då jag p.g.a. sjukskrivning både hann med bestyren men också att bara sitta och vara i trädgården och grönskan. Läsa en bok, dricka en mugg kaffe och andas. Då behövdes det mer än någonsin men även nu borde det finnas tid att bara vara.

Torsdagskvällen vid Råbyborgen och annalkande regn

I torsdags kväll åkte jag till Råby för att fota en herrmatch i fotboll. Det gör jag i stort sett aldrig men denna gång berodde det på att en av spelarna i Råby-Rönö IF råkar vara pojkvän till min äldsta dotter och han ville så gärna se lite bilder från någon av matcherna han spelade. Det var en trevlig kväll och ett spännande kvällsljus så jag ska inte klaga!

En ung sädesärla på en av sina första flygturer

Skolavslutningsdagens eftermiddag hann jag ta en halvtimmespromenad runt Åsby och Skillra. Mellan regnskurarna. Jag valde att låta "sportkameran" följa med tillsammans med 50 mm-objektivet och en mellanring (för lite macro-fotografering.)

Något gult är på väg att slå ut
Myrorna irrar runt bland alla svarta löss

Jag gillar både normalobjektivet och vad det åstadkommer med en mellanring som "macroobjektiv". Det är inte det lättaste att sätta skärpan med mellanringen monterad eftersom det handlar om endast några centimeter där det kan vara skärpa i avståndet mellan motivet och kameran.

En ängssmygare dyker upp delvis i rätt skärpeplan

Jag gav mig tusan på att göra några av naturbilderna svartvita denna gång. Kanske funkar det, kanske inte. Har svårt att avgöra eftersom jag oftast ser svartvita motiv i helt andra sammanhang.

En vy bort mot Åsby
En titt rakt upp i kastanjens grenverk

De avslutande två svartvita bilderna tycker jag själv mycket om. En utblommad ängshaverrot enligt min flora och de är så häftiga med sina frökapslar. Passade utmärkt att konvertera till svartvitt eftersom de i stort sett redan hade den färgskalan! :-)




Nu är det dags att rusa vidare, ha en fortsatt fin söndag!

6 kommentarer:

  1. Fina sommarbilder. Gillar myrbilden skarpt. Jag fotar aldrig fotboll men Västerhaninge If har återuppstått. Laget försvann vid en hopslagning för några år sedan. Jag spelade i Tungelsta IF och vi fick alltid srtyk av VH. Kanske läga att ta hojen till Hanveden för lagets nästa hemmamatch.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får nog söka dig till en match för att återuppväcka gamla minnen Stefan! :-)

      Det finns mycket att fota just nu, särskilt om man ser tillvaron ur ett macroperspektiv. Insekterna sätter sin prägel och så naturligtvis alla blommor.

      Radera
  2. Härligt svartvita bilder från Råbyborgen och på Änghavsroten. Du besitter en stor kunskap i flora & fauna, det är tydligt Lasse.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Stefan! Jag är nog väldigt naturintresserad sedan barnsben men har delvis slarvat genom åren att lära mig mer. Med nyfikenhet går det dock att ta in nya saker även om man är en "gammal hund". :-)

      Radera
  3. Satt och åt en lunch på Jordbrogravfält i dag. Helt otroligt vad grönt det var, glömde till och med att dokumentera någonting. Får kolla upp när VH spelar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Idag, torsdagen den 19/6, är himlen låg och grå. Regnet strilar ner och midsommarkylan råder. trots detta är det frodigt grönt och årstiden är egentligen helt fantastisk för oss ljustörstande nordbor.

      Radera