tisdag 24 juni 2014

En näve smultron till lunch

Idag var det banne mig uppehållsväder och solsken i över en timme i sträck. Makalöst... Jaja, än är det flera veckor kvar till semestern och det får väl vara vilket väder det vill. Samtidigt kan jag konstatera att när jag fotade en fotbollsmatch under måndagskvällen var det så kallt att inte ens t-shirt, tröja och träningsoverallsjacka räckte för att hålla sig varm.

Usch så jag frös om fingrarna under måndagskvällens fotbollsfotografering

Dagens lunchpromenad blev under omständigheterna riktigt behaglig. Det var sol och säkert mer än 17 grader. Jag knatade iväg med kameran med macro-objektiv monterat och såg till så att Stora Berga ute på Skavsta stod kvar. En nackdel vid närbildsfotografering vid Skavsta är alla bilar som passerar. Hur ser det ut med en gubbe som står på näsan i dikeskanterna?




Jag valde även att fota ett par nyponrosor. Inte alls lika kontroversiellt och i behagligare arbetshöjd. Tyvärr är det svårt att få till något riktigt spännande ljus vid lunchpromenaderna. Solen står som högst på himlen och det blir mest hårt ljus utan nyanser.




Vid Stora Berga kunde jag plocka två händer fulla med smultron som fick förstärka lunchen. De smakade ljuvligt eftersom de både var mogna och varma av solstrålarna. Det gäller att passa på innan stenkonstnärerna drar igång och sprider stendamm över allt runt huset vid Stora Berga. Om de nu kommer igång med sitt hackande (och inte bara samlar graniten på hög.)



Vi rusar vidare mot nya äventyr!

8 kommentarer:

  1. Smultron har vi ganska gott om vid torpet, vi brukar plocka varje år och sen tar vi fram dom vid speciella tillfällen, gott som sjutton. Som vanligt fina bilder du tagit, får hoppas att vädret skärper till sig tills semestern, har två veckor dit så än finns det hopp :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag lyckas aldrig spara de smultron jag plockar eftersom de är så himla goda att äta direkt. :-)
      Jag ska jobba 2,5 veckor till så vi har nog gemensamt intresse av stabiliserat väder i mitten av juli. Det blir som det blir men med sol och värme skulle jag i alla fall ha lite bad med barnen att se fram emot.

      Radera
  2. Mums. Jag har ett smultronställe hemma, men har bara noterat några enstaka smultron än.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nästan lite chockad över hur många smultron som plötsligt var mogna och lyste rött. Lockande och pockande. Mumsigt! :-)

      Radera
  3. Jag tänkte väl att det inte bara var en näve smultron till lunch, lät lite lite... Men så härligt med smultron till efterrätt, bättre kan det väl inte bli. Vi har planterat in smultron i trädgården och har en hel slänt där vi skördar, vissa år litervis, i år decilitervis... kanske om vi har tur.
    Det märks inte att det är fullt dagsljus på käringtanden (tycker jag det ser ut som), härligt, mustigt, gyllene gult. Snyggt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Smultron är inte så stora så det blir många till antalet för att fylla ett decilitermått. Men de är lättplockade om än lite ömtåliga. Jag kan skryta med att vi har kantareller på tomten (även om det inte är läge för dem ännu.) :-)
      Nere på marken med skärpan inställd på en av de gula blommorna i mitten av ruggen fick jag nog den lyster som jag ville ha. Samtidigt måste jag klappa min kameras sensor som är bra på att plocka fram hyfsad dynamik i bilderna. Allt blir inte utfrätt...

      Radera
  4. Tjenis!
    Jag brukar titta in o kolla din blogg med jämna mellanrum, mycket trevligt!
    Bra jobbat , och framför allt: Bra skrivet!

    mvh
    Mårten

    SvaraRadera
    Svar
    1. En lätt rodnad sprider sig på mina kinder, tack så mycket Mårten! :-)

      Radera