måndag 14 juli 2014

När kommer regnet?

Jag skulle kunna visa en bild på Sörkärrs potatisbevattning för att illustrera både det uteblivna regnet och grödornas behov av väta. Men det var en så skittråkig bild. Det hade kunnat bli en kanonbild men då hade jag behövt gå någon kilometer extra för att komma nära bevattningsanläggningen. Väderinstituten och spåmännen har utlovat regn de senaste dagarna men si av det bliver det intet.

Fodermajsen växer tydligen utan vatten men fältet uppvisar fläckar av missväxt!

Jag plockade med mig "sportkameran" idag och mitt 135 mm-objektiv. Axelremmen är en Black Rapid RS-7 och den funkar bra när jag fotar sport och behöver ha kameran vid höften för att föra anteckningar m.m. När jag går långt är det skönt att slippa tyngden av kamera och objektiv i nacken. Däremot slår det mot höften och nog för att Jansson är lite fläskig om gumpen men ont gör det trots isoleringen...

Nej, jag hittar inte denna växt i boken. Fotad i kohagen vid Skillra.

Det är semestertider och mitt på måndagsförmiddagen mötte jag flera stycken icke-pensionärer som var ute och gick. Det är väl i och för sig exakt likadant för mig, hade jag inte haft semester skulle jag inte vara ute och gå en måndagsförmiddag.

Japp, ängshaverroten är till hälften avfröad.

När jag närmade mig korsningen som skulle ta mig mot Stigtomta skrot hade jag vetefältet till vänster och det betydligt vackrare kornfältet till höger. Trots den mulna himlen var kornstråna läckert färgade i motljuset och det rasslade så härligt i vinden.

Hästgården Stentorp i bakgrunden

I slänten på krondiket börjar nu de stora björnlokorna skjuta upp. Lite skumma innan de "kommit till skott". Men på sitt eget sätt vackra. Det kan man inte ta ifrån dem.

Björnloka i vardande

Dagens huvudnummer får bli den vitfläckiga guldvinge jag fann på en färgkulla som växte ute på den snart igenväxta åkerlappen innan skroten. Jag styrde stegen dit för att fota de knallgula blommorna men när jag väl stod där såg jag ett par guldvingar som liksom jag lockats till de fagra blommorna. Nu hade jag inget macro-objektiv och mitt 135 mm-objektiv har en närgräns på 90 cm så bilderna är tagna på det avstånd som objektivet tillät. (Bilderna är dock beskurna till viss del.)






Jag önskar dig en fortsatt förträfflig måndag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar