onsdag 23 juli 2014

Och nu ett sportmacro-inlägg

Sportmacro? Egentligen borde jag inte reducera min Canon 1D Mark III med epitetet sportkamera. Den är förvisso konstruerad för snabba bildserier och bra fokusföljning och därmed urtypen för en kamera till action- och fågelfotografering. Den duger gott till mycket annat. Även om den är en rejäl klump att släpa på. Självklart skulle jag gärna uppgradera denna pjäs till något nyare men sånt kostar pengar jag inte har. Kanske en begagnad 1D Mark IV på lite sikt då den nyaste 1D X är helt utanför min ekonomiska horisont.



Jag har tagit några bilder där macroobjektivet suttit på "sportkameran". De två första i detta inlägg visar hur lockande lavendeln är för insekterna. Tyvärr har den blå skönheten i det närmaste blommat ut redan. Vi har en stor rugge vid husets entré och där sitter den bra eftersom man ibland råkar nudda den när man ska ta trappstegen upp till ytterdörren. Då får man sig en smula väldoft till livs från lavendelbladen.

Slutartiden är 1/500 s men vingarna går snabbare än så

Jag tog en sväng med kameran härom kvällen. Den mjuka kvällsljuset är så härligt att fota i nu när dagarna erbjuder så mycket värme och sol att det i princip är omöjligt att få till bilderna mitt på dagen. Värmedaller och extremt hårda kontraster.

Tistlarna verkar gå mot sin höjdpunkt på året

Jag blev "kompis" med två olika sorters myror under kvällspromenaden. Vid första tillfället råkade jag oavsiktligt ställa högerfoten i en myrstack full med stackmyror. Jag letade bra vinkel för några grässtrån i motljus med järnvägsspåren i bakgrunden och undrade efter en stund varför det kittlade så mycket på smalbenet. Tack, myror i stor mängd på väg uppåt. De är kaxiga trots sin storlek.

Vy ner mot Hallbosjön

Den andra myrkontakten skedde då jag lade mig på alla fyra för att fota en blåklocka med kvällssolens sista strålar i bild. Vänsternäven lyckades jag tydligen placera ovanpå ett rödmyrebo. Pissmyror är betydligt elakare och fy tusan vad det svider när de biter till!

Pissmyrebilden gjorde det värt lite svid på handen

Vi har vid några tillfällen de senaste dagarna fått några mm regn. Mestadels i samband med åska. Tyvärr har den obehagliga värmen återfunnit sig direkt efter regnskurarna och då blir det ännu tyngre luft. Nu hotas det med 30 grader eller varmare några dagar och jag tycker verkligen det är obehagligt varmt och lider med de äldre och de med vacklande hälsa som inte kan värja sig från värmen. Kyla kan vi i alla fall isolera oss mot.

Några regndroppar stannade kvar i skuggan av skogens träd

Jag avslutar med en bild som jag egentligen undrar varför jag tog. En bild på en ros, rakt upp och ner, är hur skittråkig som helst, hur fin rosen än är, och har gjorts mer än en gång av mig och troligtvis alla andra också. Nåja, nu blev det en bild som fick gå igenom diverse små framkallningsmoment och landade med ett kallare filter innan den poppade ut på andra sidan. Bättre eller inte kan alltid diskuteras men nu är den lite mer annorlunda än många av de andra rosbilderna jag har på hårddisken.

Röd ros. Jag lovar.

Nu får jag lämna hemmets kontor, som  befinner sig på husets behagliga skuggsida, för att ta med barnen till sjön. Baddags! :-)

4 kommentarer:

  1. Det låter som om du trots allt är vänligt inställd till myrorna. ;) Men ingen bild? Det förvånar mig faktiskt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hästmyror, tror jag de heter, skulle jag ta kål på så fort jag fick chansen. de kan ge sig på trä (=hus) och då är det fara å färde. Men med tanke på gårdagens upplevelser gjorde jag allt jag kunde för att bli av med myrorna från kroppen så fort som möjligt. Nej, jag tog mig inte tid att dokumentera detta eller myrorna i detalj under den upplevelsen... :-)

      Radera
  2. 1D mkIV är en lysande kamera.
    Fick nyligen tag på en, i utmärkt skick. För 20.000:- (Inkl moms).

    I vanlig ordning.
    Härliga bilder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag köpte min 1D Mark III var jag i valet och kvalet om jag skulle köpa den eller en ny 7D. Inget ont om 7D men jag ångrar inte mitt köp av den begagnade proffskameran. Idag skulle jag kanske vilja byta ut min 50D mot en 7D som är väldigt kompetent men bildkvalitén i Mark III gör mig lika lycklig varje gång jag ser resultatet. Bildfilerna har något speciellt som inte ens min 5D Mark II matchar i vissa lägen. Och Mark IV borde vara snäppet vassare än sin föregångare så det är en dröm med lagom ekonomiska konsekvenser att sikta mot.

      Tack Daniel! :-)

      Radera