måndag 8 september 2014

Av dimma

Inte "in i dimman" utan snarare vad vi får av dimman. Kanske bäst beskrivet som "ut ur dimman". Rubriksättning är inte det lättaste och gränsen mellan obegripligt och träffsäkert är hårfin. Du bjuds idag ett inlägg med bilder tagna i all hast under söndagsmorgonen. Att fotograferingen skedde i brådska berodde på att det fanns massor av fantastiska motiv men min roll denna dag var fotbollsförälder som via samling vid klubblokalen flängde vidare till Sköldinge där yngsta dottern spelade zonsammandrag. Rent egoistiskt skulle en morgonpromenad utanför Stigtomta suttit som en smäck, nu fick jag istället ta de små chanser till fotografering som bjöds.

Första chansen blev vid Stigtomta Idrottsplats där vi hade tidig samling för gemensam resa till Sköldinge. Dimman låg fortfarande tät och av fotbollsplanen såg man inte mycket.

Stigtomta IP en tidig septembermorgon

På ett av nylonnäten som fungerar som bollskydd till en av skolans tillbyggnader (fönsterrutor och fotbollar är inte helt kompatibla) avslöjade daggdropparna från dimman spindlarnas framfart. Nu påminde dessa nät om koffeinpåverkade spindlars hafsverk. (För den som inte hört talas om experimenten med spindlar och deras förmåga att väva nät kan jag rekommendera att googla på det ämnet. I korthet handlar det om att det visat sig att spindlar tål koffein väldigt dåligt, spindelnäten ser förskräckliga ut, medan deras förmåga att tåla substanser som t.ex. amfetamin är mycket god.)

Kors och tvärs
Ingen ordning alls

Det fanns tillfällen under bilresan mellan Stigtomta, via Bettna och Vadsbro, till Sköldinge där jag mer än gärna stannat till för att ta landskapsbilder där både dimman och de annalkande höstfärgerna gjorde sig ovanligt bra. Men hur skulle det se ut, försenad till matchen och en ledsen dotter? När vi var framme lättade dimman och solen började bryta fram. Jag skyndade mig att fånga några fler dim-dropps-motiv innan allt torkade bort.

Små små droppar och i stora mängder på bladen
Bättre ordning på spindelnäten i Sköldinge än i Stigtomta

Barnen träffade en ny bekantskap mellan matcherna. En padda lyckades irra sig förbi fotbollsplanerna och det stackars groddjuret blev upprepade gånger kallad sköldpadda av några av 9-åringarna. Jag var inte ensam om att tycka att det var lite kul, både med paddan som sådan och dess ändrade artnamn.

Sköldinge-padda

Jag laddar för två saker denna vecka. Först ska jag ta mig till Culturum i Nyköping under tisdagskvällen där vinnare ska utses i kommunens utlysta fototävling. Nominerade bidrag ska visas och alla fotointresserade är välkomna. Tävlingen ska mynna ut i att få fram vinnande bilder till nästkommande annonskampanj för Nyköping i bl.a. Stockholms tunnelbana. Nej, jag har absolut inte varit med och tävlat själv men är nyfiken på bidragen. Hur ser de ut stilmässigt? De senaste årens annonskampanjer har fotograferats av etablerade fotografer och bildspråket har varit tämligen lika år efter år. När tisdagen passerats ska jag träna på att videofilma inför helgen då en skyttetävling ska bevakas. Oj vad jag inte kan jobba med rörliga bilder...

5 kommentarer:

  1. Bilderna där du har fått med vattendropparna är ju riktigt sköna :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det hade dock inte varit fel att få någon vingförsedd insekt med fukt på vingarna. Förvisso finns många andras fina bilder på detta men det skulle vara kul att lyckas själv någon gång. :-)

      Radera
  2. En riktigt trevlig årstid just nu om man gillar dagg, fukt och blöta skor...
    Mycket läckra bilder som får mig att tänka på min morsas knaggliga engelska i mitten på 80-talet då hon i telefon skulle förklara att det var kraftig dimma ute:
    -It´s much frogg outside!
    Snacka om passande bildillustrationer i ditt inlägg! ;-)
    Skickar denna kommentar från jobbdatorn, hoppas att det funkar bättre än hemmifrån...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, titta, kommentaren gick rakt ut i bloggen utan att jag behövde "rädda den" från skräppostkorgen i bloggens bakgrund. Förunderligt.

      Yes, very froggy. :-) Den myckna fuktigheten är ett gissel då det inte går att ställa ut skorna på annat än grus och asfalt utan att bli genomsur om tassarna. Och har jag gummistövlar på mig från morgon till kväll är jag likväl genomsur om fötterna. :-)

      Radera
  3. Av de 150 inlämnade bidragen från drygt 30 fotografer fick man se de 17 nominerade bidragen som slutligen de 6 vinnarbilderna plockats ut ifrån. Tillställningen under tisdagskvällen var för övrigt både trevlig och givande där inte bara bidragen visades utan ett par korta föreläsningar från tidigare anlitade fotograferna Joachim Lundgren och Elisabeth Toll var en riktig höjdare.

    Bo i Nyköping-kampanjens tillkomst, strategi och syfte förklarades vilket gav mer förståelse för varför man håller fast vid samma bildspråk år efter år. Eftersom den breda allmänheten kom in med bidrag i år skulle kreativiteten annars kunnat bli större och spretigare. Nu valdes vinnarbilderna ut både för att likna tidigare års men också för att funka tillsammans i tunnelbanekampanjen uppe i Stockholm.

    All heder till de vinnande fotograferna som jag tycker lyckats bra. Jag gjorde följe med en annan bloggare som inte heller lämnat in bidrag, hej Jimmy Steen, och hans kompis Anton Eriksson som är en av de som ska gratuleras. Med undantag av ytterligare en vinnare (Mats Eriksson) känner jag igen övriga vinnare som personer som i någon utsträckning har fotografering som inkomstkälla. Kanske kommer kvalité med deras uppdrag och professionalism.

    Om jag fick välja fritt skulle jag också tolka och visa Nyköping på helt andra sätt men kampanjens syfte och riktlinjer ska hjälpa framförallt storstadströtta stockholmare att tänka "hav, natur och lugn" när Nyköping kommer på tal. Kul att inse detta om nästa år innebär en ny fototävling och jag skulle få för mig att lämna in något bidrag. Även om jag inte ser mig som Nyköpingsbo...

    SvaraRadera