onsdag 8 oktober 2014

Vid-sidan-av-bilder

Självklart är det så när jag är på en fotbollsmatch att huvudsyftet är att fota action. Med koncentration på uppgiften och om spelarna bjuder på något spektakulärt kan det bli en eller ett par toppenbilder under en match. Oftast blir det dock "bara vanlig" fotbollsunderhållning...

Damallsvenskt möte mellan Sara Thunebro och Kristine Minde

I söndags åkte jag till Linköping Arena där (den TV-sända) matchen mellan Linköpings FC och Eskilstuna United DFF spelades. För mig är det jättekul att jag kan få ackrediteringar till denna typ av matcher trots att jag är så långt från ett pressleg man kan komma... Nu konkurrerar jag inte med någon traditionell media och mitt huvudsyfte är trots allt att lyfta och hylla vår damfotboll.

Linköping Arena

På läktarna satt 1062 åskådare och många av dem var flickspelare som lagvis kommit till matchen för att titta. Det var Flickfotbollens Dag och då passar väl ett besök på en match i Damallsvenskan perfekt?! Jag fick i alla fall några bilder som jag själv tycker är extra roliga. När man fotat match efter match söker man gärna efter saker som sticker ut från det vanliga.

Tifo




När jag kom hem och tittade på bilderna hade jag lite roligt åt ett par stycken. Dels har vi en av grabbarna som följde gästande lag in på planen till den väntande lineup som föregick matchen. Trött?

Lineup med Eskilstuna United DFF. "Trötter" i mitten av grabbarna i främre raden

Jag är lättroad men tyckte ett par av spelarna i Linköpings FC visade upp helt olika sidor i samband med en hörna. Den ene ger uttryck för lätt avsmak medan den andre aktivt dirigerar omgivningen.

Linköpings FC:s Magdalena Ericsson och Mariann Gajhede Knudsen

För mig var detta troligtvis den sista matchen på ett bra tag. Mestadels för att de lokala damlagens serier är färdigspelade och allsvenskan har bara två omgångar kvar (vilka jag inte ska se.) Men jag har också bestämt, efter mycket vånda, att lägga ner hela mitt bloggande om damfotboll. Bloggen Nyköpings Damfotboll hos lokalsporten.se har nu nått vägs ände. Jag tänker inte lägga ut texten om detta ännu en gång utan hänvisar till mitt "avskedstal" HÄR.

Hjulsbro IK. De tjoade på mig för att jag skulle ta en bild så att "de blev berömda" :-)

Jag kommer att skriva och fota om lokal sport i Nyköping även i fortsättningen. Det är jag övertygad om. Jag vill bara inte att det ska äta upp mig, varken tidsmässigt eller engagemangsmässigt. Balans. Mina vänner på lokalsporten.se håller en dörr öppen för mig.

2 kommentarer:

  1. Mina tankar om att du lägger ner damfotbollsbloggen är både förvånande och samtidigt inte! Du och jag har hållit på med våra "sidouppdrag" ungefär lika länge, du med foto och text och jag bara med fotandet men till slut så tryter orken, jag känner igen det. Och att inte få respons i tillräcklig omfattning snabbar på den processen, så är det definitivt. Bara att redigera bilder tar en evighet om man fotar sport, att sedan lägga till att göra texter av grym kvalitet och dessutom i stor mängd gör att jag förstår dig. Ta ledigt ett tag och gör bara sånt du tycker är kul så kanske suget kommer tillbaka i någon form, vem vet? Själv går jag på sparlåga just nu, men vem vet, vi kanske syns på nåt sportevent i vinter ändå?
    Kör hårt men rätt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för förståelsen Jimmy! Jag gillar att skriva och älskar att fota. Det är givet för mig att fota sport då och då. Jag ska bara låta det ske när jag tycker mig ha tid. Tänk att kunna hitta på några spontana grejor då och då utan att ha en överbokad helgkalender. :-) Får jag sedan tag på någon kamera med bättre inomhusförmåga lär jag säkert skrota runt i någon inomhushall också!

      Radera