fredag 14 november 2014

Knappt dagsljus ute

Det är inte utomhuskul alls just nu, varken de senaste dagarna eller så långt SMHI:s långprognos sträcker sig framåt i tiden, Enda trösten är att temperaturen inte är runt nollan eftersom den fuktiga luften då skulle bjudit på väldigt mycket mer råkyla än vad mitt heta och bubblande latinska blod skulle tåla... (Nåja, det där var ju inte ens nära sanningen.)

Jag gick en kort runda på Skavsta idag när lunchrasten infunnit sig. Det var ändå nästan i protest, protestmarsch, eftersom vädret är som det är och luftfuktigheten var snubblande nära vad vi brukar kalla duggregn. Lånade arbetsgivarens nya 5D mark III och satte på macro-objektivet. Blir nästan förstummad av hur lätt kameran hittar fokus trots uselt ljus, snacka om skillnad mot 5D mark II som jagar och virrar runt ett bra tag innan fokus sitter där man vill. Idag gjorde det tyvärr ingen större skillnad. Det enda som lyste var frånvaron av motiv.

Nästan en trevlig bild

Jag stannade under ett träd där talgoxar och två stjärtmesar höll till. Tänkte att med lite tur skulle någon av de skygga stjärtmesarna landa på en gren väldigt nära mitt 100 mm-objektiv. Icke. Det här är vad jag fick:

Stjärt på stjärtmes som skuttar iväg över grenarna

Jag är halvvägs till att känna mig nöjd över mig själv. För en gångs skull. Efter flera timmars rotande och gloende har jag äntligen plockat ut 12 bilder till nästa års almanacka. Är ganska nöjd med 10 av bilderna, just november är den månad där den största dippen kommer, och då fick jag ändå leta upp en bild från november 2013. Det går helt enkelt inte att hitta varken ljus eller motiv denna gudsförgätna månad.

Inte ens det kanadensiska gullriset förtjänar att visas i färg

Jag är, tillsammans med alla andra nyblivna 7D Mark II-ägare, ivrig att testa vad kameran går för utomhus och i trivsamt ljus. Vi verkar få vänta. Läser roat på Fotosidans forum om hur fler delar mitt öde. Pinsamt nog är det än så länge bara jag som laddat upp bilder tagna med denna splitternya modell. Det tyder på att alla duktiga fågelfotografer som föredrar just denna typ av kamera inte haft rätt väder- och ljusförutsättningar.

Till helgen blir det kanske något mer udda som sysselsättning. Med mer än fem års mellanrum händer det att jag bakar. Kanske blir det andra bullar nu.


Ha de'

2 kommentarer:

  1. Jag fick inte ens upp kameran ur väskan idag, det var bara mörker överallt. Jag bakar ibland. Kanelbullar, kubbar (gammalt skolrecept med filmjölk), och en väldigt god blåbärspaj.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I vårt hushåll bakas det sällan. Fikabröd ibland och så döttrarnas ständiga kladdkakor förstås. Det är ju en sån kletig och evighetslång syssla så jag köper hellre bröd i affären. Det är dessutom godare... Men någon gång kan man låtsas vara bagare, huset vi bor i är faktiskt byggt av en sådan! :-)

      Har vi otur håller detta höstväder i sig ända till januari. Inte helt unikt att dag efter dag med gråmulet väder radar upp sig denna årstid. Bara att bita ihop. #kämpa

      Radera