lördag 29 november 2014

Mjukt ljus

Det ihärdiga novembermolnet fungerar som en enorm diffusor. Följden av att solljuset filtreras genom detta halvgenomskinliga täcke är att ljuset blir väldigt mjukt.

Grannens nypon

Om jag inte är helt ute och cyklar bör vi fotointresserade dela in ljusets egenskaper i fyra beståndsdelar:

  • Styrka
  • Karaktär
  • Riktning
  • Färg


Ett klent rönnbärsträd på Tängstaområdets marker

Molntäcket som vi haft över våra huvuden under huvuddelen av den snart avklarade månaden påverkar alla de fyra beståndsdelarna. Styrkan dras ner ordentligt men det löser i alla fall jag med att skruva upp kamerans ISO-tal.

En liten hasselbuske är redo för nästa år

Karaktären på ljuset innebär att vi pratar i termer om mjukt eller hårt ljus. En solig dag i juli ger väldigt hårt ljus mitt på dagen. Likaså ger en inbyggd kamerablixt väldigt hårt ljus i ansiktet på den stackare vi fotograferar. Molntäcket ger juliljusets motsatta egenskap, mjukt så det räcker och blir över. Observera att ljusets karaktär och styrka inte är samma sak!

Inne i skogens halvdunkel

Riktningen är en term som är ganska lätt att förstå. Men med en diffusor som t.ex. ett heltäckande novembermoln gör att ljuset faller ner väldigt jämnt på motiven. Vi vet ungefär var vår ljuskälla solen befinner sig om dagarna (några få knogar över horisontlinjen när det är som ljusast) men det finns inte någon tydlig skuggsida när ljuset blir så utspritt.

Lupiner vid kossornas övergivna beteshage

Färgen på ljuset behöver vi också bemästra. Vi tar våra kamerors automatiska vitbalanseringsteknik till hjälp. Vi utnyttjar också ljusets färgegenskaper kring solens upp. och nedgång osv.

Smultron som inte ger upp bredvid TGOJ-banans räls
En fruktlös blomning

Jag gillar årets alla årstider (även om jag har lite svårt för just snön på vintern). Nu i november får man verkligen anstränga sig för att se det positiva med just denna årstid. Vi kan jämföra senhösten och vintern med en natts sömn. I skrivande stund har naturen sovit någon timme, ännu inte nere i djupsömnen.

Brunt, grått och allmänt småtråkigt

De stråk jag brukar täcka med mina promenader bjuder ett kalt och halvsterilt landskap i svagt ljus. Naturen vilar just nu. Det måste den, precis som vi, för att orka med morgondagen. Natten är fortfarande ung och kärvare tider kommer. Jag beundrar våra småfåglar som mitt i denna årstidsnatt ska hålla ångan uppe. Fantastiskt.

En talgoxe i vårt plommonträd

Nu stundar innebandyfotografering i ett småtrist ljus i en inomhushall. Då gäller det att åter ha koll på ljusets fyra egenskaper; styrka, karaktär, riktning och färg. Kamerornas färdigheter blir extra viktiga för att hantera de mer extrema förutsättningar som ljuset bjuder på i samband med inomhussport.

Ha det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar