fredag 7 november 2014

Ny jobbarkompis!

Förbered dig på ännu ett inlägg där tyvärr inte bilderna är huvudsaken. Ytterligare ett test är det däremot. Av det ytligare slaget. Gårdagens långa text om Canons splitternya 7D Mark II följer jag nu upp med några ord om Canon 5D Mark III. Ett kamerahus som inte på långa vägar är särskilt nytt längre, kameran såg dagens ljus våren 2012 så den är alltså 2,5 år vid det här laget. En semipro-modell med "fullformats"-sensor som förbättrats på de punkter där föregångaren Mark II fått berättigad kritik.

Jag gillar min 5D Mark II. Bildseriehastigheten är inte särskilt hög min det ser jag verkligen inte som ett problem med denna kamera. Däremot är dess fokusförmågor en aning irriterande emellanåt. Tveksamt, trevande och långsamt. Även när jag macrofotograferar kan det vara irriterande.

Under dagens lunch tog jag en kort sväng (trots lågskornas mindre goda förmåga att hålla fötterna torra i snöslasket) och hann göra några exponeringar med arbetsgivarens nya 5D Mark III i dagsljus. Jag monterade det nyköpta 100 mm-macroobjektivet. Jodå, det är grejor som ska användas till produkt- och miljöbilder och objektivsamlingen innehåller även ett 50 mm/1.4 samt ett 24/2.8 IS. Det sistnämnda objektivet tycker jag verkar väldigt trevligt, men ber att få återkomma med bilder vid ett senare tillfälle.

5D mark III, 100 mm-objektiv, f/2.8, 1/80 s, ISO 400. Kraftigt beskuren.

Bilderna idag gav inte några särskilda bevis. I alla fall inte när det gäller dynamiskt omfång eller brus. Jag tyckte nämligen att det såg brusigt ut vid 400 samtidigt som en bild med ISO 1600 var riktigt brusfri. Och gårdagens allra första exponeringar inomhus i kontorsljuset var förvånansvärt fina trots höga ISO-tal.

5D mark III, 100 mm-objektiv, f/2.8, 1/400 s, ISO 1600. Delvis beskuren.

Det som var mest givande med testet idag var handhavandet och fokusen. När jag dessutom testade att smattra på med avtryckaren nedtryckt någon sekund bevisade kameran att den är riktigt rapp. Jag kommer att behöva träna på reglagen och innebörden av det förbättrade fokussystemet, fördelen är att lösningen är snarlik mellan den nya 7D Mark II och 5D Mark III.

5D mark III, 100 mm-objektiv, f/4.0, 1/800 s, ISO 400. Lätt beskuren.

Det kommer att ta ett tag med vissa saker som kamerahusen skiljer sig åt från mina äldre Canon-kameror. Många likheter finns i handgreppen men också mycket som är annorlunda. Kanske är det blandningen av oförändrat och förändrat som trasslar till det. Därför skulle jag behöva skapa tid till att "fota in mig" på 5D Mark III. Många lunchpromenader blir det! :-) Knepigast, utan tvekan, är alla fokusinställningar och den stora mängden fokuspunkter som plötsligt finns tillgänglig i Mark III.

5D mark III, 100 mm-objektiv, f/2.8, 1/400 s, ISO 400. Delvis beskuren.

Den där förbaskade snön ligger ju kvar också. Värmen har ännu inte återkommit och med endast ett par plusgrader smälter den inte tillräckligt fort. Jag tyckte i och för sig att snön gav vissa fotografiska möjligheter. Mycket är fortfarande grönt tack vare den varma hösten så kontrasten mellan kall snö och spirande grönt är helt okej.

5D mark III, 100 mm-objektiv, f/2.8, 1/800 s, ISO 400. Delvis beskuren.

Det märkligaste fyndet idag blev en bil borta vid den gamla skjutvallen på Skavsta. Den ser ut att inte bara dyka upp under den smältande snön utan också under höstens alla löv. Långtidsparkering?

5D mark III, 100 mm-objektiv, f/5.0, 1/100 s, ISO 400. Lätt beskuren.

Jag har valt att fota med bländarförval i alla ovanstående bilder. Det är vad jag normalt sett alltid gör om jag inte fotar med blixtar/studiobelysning. För att förstå kamerans bildkvalité skulle jag behöva se vad den presterar även i solsken och hårt ljus. Det kommer nog tid till sånt också!

Ha en förträfflig helg!

2 kommentarer:

  1. Ju dyrare kamera desto svårare att ta bilder! Mycket nytt att lära sig. En Canon EOS 5D Mark III skulle ju sitta fint.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får nog understryka hur bra jag tycker 5D Mark III verkar vara. Bildfilerna är rena och fina, kameran inger förtroende bara av att hålla den i sina händer. Kan tro att det skulle vara samma sak med t.ex. någon av Nikons 800- kameror.

      Radera