tisdag 23 december 2014

Den lilla titan tittade fram

Entita eller talltita? Enligt vad jag kan läsa mig till är det väldigt, väldigt svårt att skilja de två fågelarterna från varandra. Lättast är det om man utgår från de två fågelsorternas läte. Men om det bara sitter en stackare framför kameran och den är precis knäpptyst, vad gör man då?



Jag siktade på den lilla titan där den satt i plommonträdet bredvid fågelbordet. Jag passade på att gå ut med kameran en liten stund under tiden som Janssons frestelsen stod i ugnen och puttrade. Alltså kom jag inte längre än 15 meter utanför huset...



Det var glest med fåglar runt fågelbordet och när jag fotat den lilla dunbollen tittade jag lite närmare och konstaterade att det var helt slut på solrosfrön. Efter att jag fyllt på med mera frön gick jag in, packade ner kameran och bara minuter senare dök hela mesflocken upp igen. Denna gång förstärkta med 5-6 stjärtmesar. De syntes lång väg med sina vita huvuden. Kul, jag har inte sett några stjärtmesar intill huset tidigare. Synd, kameran och jag var inte alls beredda på detta...

Ännu en solig dag har nått sitt slut och nu är det bara en uppesittarkväll som skiljer oss från julhelgens intåg.

På återhörande!

2 kommentarer:

  1. GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR!
    Trevliga bilder på titan!

    Steffe

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och en riktigt god jul och ett gott nytt år till dig också Steffe! :-)

      Radera